Åndedræt – Et godt åndedræt kan MEGET mere end du tror

Åndedræt - det kan du opnå ved hjælp af åndendrættet

Et godt åndedræt

Et godt åndedræt er meget mere end bare “at trække vejret ned i maven”. Et godt åndedræt er en måde at leve på, man kan måske sammenligne det lidt med “at leve mindful”, men hvor mindfulness bygger på at fordybe sig, mens man er i ro, bygger åndedrætstræning på at lære at praktisere et godt åndedræt og at være nærværende i det virkelige liv, i hvert fald det der kaldes funktionel åndedrætstræning.

Jeg har stillet nogle spørgsmål om vejtrækning til 5 eksperter indenfor området, du kan læse artiklen her >>

Jeg skal lige huske at sige, at jeg ikke kender særlig meget til mindfulness, jeg tænker at det er et af de områder der er blevet voldsomt kommercialiseret, så måske har jeg slet ikke kigget dybt nok i mindfulness verdenen, men bær over med mig, det ændre ikke på at funktionel åndedrætstræning bygger på praktisk træning.

Hvis du sidder med viden der vil gøre mig klogere på mindfulness, så smid endelig en kommentar, jeg er altid glad for at høre andres vinkler.

At have et godt åndedræt er for mig en måde at leve på. Det er en bevidsthed om at alting kommer fra åndedrættet, det handler om at have et roligt overblik, at være afslappet i krop og sind, så du kan reagere hensigtsmæssigt i enhver situation, det er en måde at være tilstede og nærværende på.

Det holder 100% og jeg har kun set det første endnu, jeg bliver trænet i funktionel åndedrætstræning af Aske Rask, vi arbejder primært med min angst, men træningen griber rigtig meget ind i hele mit liv på en rigtig fed måde.

Det gør ikke alene min angst til et mindre problem, det øger min livskvalitet hele vejen rundt!

Du kan læse mere om mine egne erfaringer med funktionel åndedrætstræning her >>

Herunder har jeg samlet nogle ideer til hvordan du kan arbejde med åndedrættet og med at få åndedrætstræning ind i din hverdag.

Du kan gå artiklen igennem fra en ende af, eller du kan klikke på linksene herunder og hoppe til det kapitel, der interesserer dig mest.

Hvad kan du gøre for dig selv med et godt åndedræt?

  • Du kan f.eks.opnå:
  • Større mental ro
  • Fysisk afslappethed
  • Bedre fysisk performance
  • Bedre smertekontrol
  • Bedre søvn
  • Mere nærvær
  • Bedre fordøjelse
  • Bedre overblik
  • Mindre stress
  • Mindre angst
  • Højere effektivitet
  • Bedre lederskab
  • At være en bedre rollemodel
  • Bedre parforhold
  • Bedre sex

Der er sikkert mange flere ting du kan optimere med udgangspunkt i åndedrættet og bid lige mærke i at jeg skriver ‘med udgangspunkt i åndedrættet’, igen handler det ikke bare om at trække vejret ned i maven, med tiden bliver det mere til en generel tilstand.

Faktisk starter vi ikke engang med at trække vejret ned i maven. Vi starter med at puste helt ud, fordi enhver god indånding starter med en god udånding.

Åndedrætsøvelse:

Det kan være en god ide, at have en makker til at hjælpe sig med øvelsen, men du kan også godt lave den selv.

  • Læg dig ned på gulvet, hvis det er muligt.
  • Placer en hånd på maven og en hånd på brystet
  • Pust ud mens du presser din hånd stille og roligt ned på maven
  • Gør din mave så blød som muligt
  • Mærk om der er nogen spændinger i maven
  • Træk vejret ind gennem næsen, forsøg at få luften ned i maven, men tænk ikke for meget over det
  • Pust godt og grundigt ud igen, mens du hjælper med at presse maven ind med hånden
  • Gentag til du har pustet ud mindst 10 gange.

Når du er blevet fortrolig med at trække vejret godt, altså få ilten ind gennem næsen og ned i den nederste del af lungerne, uden at fylde luft i den øverste del af lungerne, medmindre det er noget du vælger at gøre, så kan du begynde at få det ind i din dagligdag, når du går rundt i stuen så prøv at slaske med kroppen mens du fokuserer på åndedrættet, når du går tur, så prøv at bruge så lidt muskelkraft som muligt, samtid med at du fokuserer på åndedrættet, hvis du styrketræner, så tænk åndedrættet ind, få ind og udånding med på op-ned rytmen i din træning og sæt farten langt ned.

Så hvis dødløft skal give rigtig god mening på flere fronter, kan du køre den sådan her:

  • hurtig indånding gennem næsen på vej op
  • Langsom udånding gennem munden med sammenpressede læber på vej ned
  • Kør gerne i tempoet 1 sec op og 4 sec ned.

Det kan give god mening først at fylde den nederste del af lungerne og derefter fylde den øverste, men pointen her er, at du skal have kontrol over dit åndedræt, så du bruger difragma, eller mellemgulvet som man kalder det i daglig tale før du bruger for meget krudt på at tage det videre.

Jeg kan helt klart anbefale at tage fat i Aske Rask, hvis du gerne vil lære at få det gode åndedræt ind i dit liv og daglidag, han har udviklet funktionel åndedrætstræning og du kan finde ham ved at klikke her

 Angst og åndedræt

Åndedræt og nervesystem
Alle jeg nogensinde har talt med, som er professionelle indenfor angst verdenen, behandlere, terapeuter, coached, psykiatere, læger, ergo terapeuter osv osv. er enige om at åndedrættet spiller en stor rolle i forhold til angst.

Det der sker når man får angst, er at det sympatiske nervesystem bliver aktiveret, du kender det nok som kæmp eller flygt tilstanden. Når det sympatiske nervesystem er aktivt, spænder din krop op, din vejrtrækning flytter sig op i brystet, måske holder du helt vejret, du får tunnelsyn.

Angst er på den måde en fejltolkning af situationen du står i, som sikkert ikke er det mindste farlig, men dit nervesystem reagerer som om det var farligt, en liv eller død situation.

Den modsatte del af nervesystemet kaldes det parasympatiske nervesystem, det kan man kalde hvil og fordøj tilstanden.

Denne del af nervesystemet er aktivt når alt er ok. Når du trækker vejret stille og roligt ved hjælp af diafragma, altså mellemgulvet, når dine muskler er afslappede og når dit perifere syn er aktivt, dvs. når du kigger bredt uden at fokusere på noget specielt.

Den gode nyhed er at du selv bestemmer hvordan du trækker vejret, det kræver selvfølgelig træning, både når du er i ro og når du er under gradvist mere pres.

Afhængig af graden af angst kan det være ret svært at presse sig selv, selv efter at du har styr på teknik og koncepter omkring åndedrættet.

Heldigvis er der hjælp at hente hos åndedrætseksperter, du kan finde nogle af dem jeg kender i denne artikel, hvor de selv kommer med deres bud på hvad du kan med god vejrtrækning >>

Du kan finde inspiration til øvelser med åndedrættet i de forskellige afsnit af denne artikel.

Du kan også påvirke dit parforhold med åndedrættet

Nej det handler ikke om sex …endnu!

Det handler om at åndedrættet er rigtig godt at få ind i dagligdagen og hvis du har en kæreste, hvorfor så ikke arbejde på nærværet sammen? For nærvær er som nævnt en rigtig vigtig faktor ved et godt åndedræt.

I kan starte med at lave øvelsen ovenfor, træk vejret sammen og skiftes evt. til at være makkeren der presser ned på maven af den anden, det er vigtigt at i begge bruger det gode åndedræt, så godt som i nu kan, øvelse gør mester.

Det er en rigtig god måde at afslutte dagen på, for at gå over i afslapnings- hygge- kæreste delen af dagen.

Senere kan i øve jer i at gå helt slasket og afslappet, sving med spaghetti arme, fokuser på åndedræt, bevæg fingre og tæer, løsn alle muskler, det ser fjollet ud, men fjollet har faktisk også sin plads. Når i fjoller løsner i også stemningen og skaber en anden relation og det er sundt at bryde dagligdagen og være sammen på en anden måde.

I kan igen lade det udvikle sig at i rører hinanden, begge trækker vejret og fokuserer især på at få pustet godt ud, lad os sige at den ene puffer forsigtigt på den andens skulder forfra, her skal modtageren bare tage imod puffet med en afslappet krop og hele tiden trække vejret godt og dybt.

Din familie kan også drage stor nytte af et godt åndedræt

Du kender sikkert godt til, at dit eget stress niveau og dit eget humør påvirker dine nærmeste, det påvirker også fremmede mennesker, men jo nærmere relation, jo mere tydeligt vil det typisk være.

Hvilken forælder kender ikke til, at det hele bare bliver for meget og pludselig står man og råber, skælder ud, eller siger ting man egentlig ikke vil, fordi situationen er løbet af med en og det hele bare bliver for meget og kommer ud af kontrol.

Hjælper det så, at begynde at træne åndedrættet når ungerne overhovedet ikke hører efter? altså et par dybe indåndinger (start med et par dybe udåndinger, så kommer indåndingerne mere naturligt) skader i hvert fald ikke, men det er ikke dér du får det kørt ind på rygraden, det gør du ved at træne det i alle mulige andre situationer, du skal også arbejde med åndedrættet under stress, men ikke lige med dine børn som aktører i første omgang.

Det bedste vil være hvis i når til at kunne lege med åndedrættet sammen som familie, lær det selv, gå forrest som et godt forbillede og leg det så ind i familien. Nedenfor får du et par ideer til hvordan du kan lege med åndedrættet med dine børn.
Leg med Åndedræt
Hvis du har børn er der faktisk mange ting i kan lave, som omhandler åndedrættet, her er et par eksempler:

  • I kan gå sjovt og slaske med alle lemmer, mens i fokuserer på at trække vejret godt.
  • I kan lege brydning, med fokus på tålmodighed til at komme ud af svære situationer, man opnår roen til tålmodigheden via et godt roligt åndedræt.
  • I kan finde på sjove måde at gå/kravle på, med et godt åndedræt, f.eks. som firben eller aber
  • Pust en ballon op ved at suge luft ind gennem næsen og pust ballonen op med munden

Det er kun fantasien der sætter grænser, skriv endelig i kommentarerne, hvis du har gode ideer eller erfaringer til andre måder, at have det sjovt med åndedrættet, sammen med sine børn.

Hvordan påvirker dit åndedræt fremmede mennesker?

Dit åndedræt påvirker også andre menneskerHvis du tænker lidt over det, kan du nok huske, hvordan folk reagerer på dig på forskellige dage og hvordan du selv opfatter andre mennesker, på disse forskellige dage. Har du en dårlig dag og er sur kan folk virke lidt mere irriterende og lidt mere sure, du har måske flere konflikter, end på de dage hvor solen skinner og alting bare kører for dig.

Det er da egentlig lidt sjovt ikke? Hvad tror du det er? Karma? Universets eller gud der tester dig? tilfældigheder?

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men jeg ved at alle mennesker udsender signaler, det sker med bl.a. via kropssprog, ansigtsudtryk, hvordan en person bevæger sig osv. osv.

Når man er sur eller irritabel, spænder man ofte op i kroppen, man aktiverer det sympatiske nervesystem, du ved kæmp/flygt/frys delen af nervesystemet og om du vil det eller ej, så påvirker du andre mennesker med de signaler du udsender.

Gæt hvad du kan gøre ved det…

Åndedræt og nervesystemDet er nemlig rigtigt! Det hele ligger i dit åndedræt, når du trækker vejret ‘ned i maven’ og fokuserer på at få pustet godt ud, når du ånder ud så aktiverer du som bekendt det parasympatiske nervesystem, altså den del af nervesystemet, der fortæller kroppen og hjernen at alt er ok.

Der kan være al mulig grund til at have en dårlig dag, men der er ikke rigtig nogen grund til at slæbe irritationen med rundt og ’smitte’ dine omgivelser med det, og når du bliver ved med at træne sit åndedræt, bliver det lettere at finde tilbage til det gode åndedræt, når du står i en lidt sværere situation.

Vi skal lige huske, at der jo ikke er noget som helst galt med at være vred eller irriteret, men der er stor forskel på hvordan du vælger at håndtere de følelser. I virkeligheden er der jo slet ikke noget der hedder negative følelser, der er kun følelser og der skal plads til alle slags, der er bare ikke rigtig nogen grund til at lade nogen følelser blive destruktive, hverken for dig selv eller andre.

Og sådan påvirker dit åndedræt altså også din omverden.

Åndedrættet er også en vigtig faktor til at opnå bedre sex

Åndedræt og parforhold
Så nåede vi sørme til det…

Et godt åndedræt kan også give bedre sex! Jeg ved at Tantra mennesker bruger åndedrættet meget under sex, jeg ved dog ikke rigtig noget om hvad de gør og hvordan… det virker også bare sådan lidt for langsomt, uhåndgribeligt og svært det der Tantra, ikke?

Jeg vandt et par billetter til ‘Mer og bedre sex’ foredraget med Sexologen Jakob Olrik. Sjovt nok fortalte han om en åndedrætsøvelse og hvordan man kan påvirke sig selv, sin partner og sin omverden med sit åndedræt.

Brug åndedrættet til at opnå nærvær også når det handler om sex! …det er Jakob Olrik der siger, det er altså ikke mig…

Jakob fortalte glad om en rundkreds af mennesker, han havde været en del af, hvor det eneste de havde gjort var at trække vejret, ind gennem næsen og tungt ud gennem munden, så lungerne blev helt tømt og gerne med lyd, resultatet af denne kollektive vejrtrækningsøvelse vil jeg lade dig tænke dig til, jeg er jo ikke Jakob Olrik :)

Han foreslog samme øvelse med din partner og kom sjovt nok også ind på de her ting med hvordan vi påvirker hinanden og vores omverden med vores åndedræt. Opnå en højere grad af nærvær og intimitet når i leger med åndedrættet i soveværelset.

Hvis du følger dette link til Jakob Olriks blog, finder du blandt andet en ide til hvordan du kombinerer kys med synkronisering af åndedræt, det skulle være meget kraftfuldt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp