Angst i parforholdet – 8 Ekspertråd fra Parterapeut Maj Wismann

Angst i parforholdet

Sexolog og parterapeut Maj Wismann har provokeret mig med hendes svar til dette interview om angst i parforholdet!

Det fortalte jeg hende også efter interviewet.

Vi skrev lidt frem og tilbage, meget konstruktivt.

Sagen er, at Maj siger, at angst er ret let at behandle… og derfor er det lettere at håndtere i parforholdet, fordi det kun er midlertidigt, lidt ligesom et brækket ben.

WHAT THE F***!!!

Her har jeg gået og haft angst i MANGE år!

Jeg har været fuldstændig invalideret af det i perioder. Ude af stand til at leve noget der bare mindede om et normalt liv!

Og så siger hun det er let…

Hvis det var let, så havde jeg sgu nok fået bugt med det for mange år siden. Jeg har ikke lagt på den lade side, jeg har prøvet alle mulige slags behandling både alternativt og “traditionelt”.

Og jeg har sgu stadig angst…

Har jeg mon spildt tiden? 12-15 år ud af vinduet? Helt spildt er de selvfølgelig ikke, jeg kan med sikkerhed sige, at jeg er blevet et bedre menneske, af at have været nede og kysse asfalten …eller nærmere af at blive slæbt hen af asfalten …efter en bil, hvis man skal blive i den metafor.

Det har sgu ikke været sjovt, er det jeg siger…

Er jeg mindre begavet? Ej! dét ved jeg, at jeg bestemt ikke er!

Er jeg så ynkelig, at jeg har brug for folks medlidenhed og derfor ikke vil slippe min angst diagnose? Det kan heller ikke passe, jeg er en fighter! Jeg har kæmpet mig til et bedre liv og jeg giver aldrig op!

Det er derfor, det provokerer mig, når Maj så siger, at det er let at behandle angst. Det er de her tanker, jeg kommer til at tænke.

I alt den tid jeg har fået behandling for angst, har jeg fået at vide, at jeg skulle indstille mig på at lære at leve med angsten.

Jeg har hele tiden tænkt, nej! fanme nej! Der MÅ være en måde at slippe helt fri af angsten.

Men behandlerne blev ved at sige: “Man kan lære at leve med angsten”, “Det forsvinder nok ikke, men det bliver måske noget man lige hilser på og siger: Nå, der var du igen angst og så fortsætter man”, “Der vil være op og nedture” osv. osv.

Min diagnose kom til at hedde noget med kronisk angst, kronisk det betyder vist for altid…

Men nu er det så jeg tænker, jeg har jo mødt Aske Rask og med hans Funktionel åndedrætstræning, har jeg jo rykket mig med lysets hast, i forhold til de sidste mange, mange år og jeg tror faktisk på, at jeg med tiden kan træne mig til ting, jeg slet ikke selv kan forestille mig endnu.

Og Maj fortalte mig om en der hedder Sisse, som laver noget der hedder metakognitiv terapi. Det er ret nyt herhjemme, men det skulle være super effektivt.

Maj fortalte også om kognitiv terapi, der har været anvendt til behandling af angst i adskillige år, som også er super effektivt, hvis det bliver anvendt korrekt – problemet er blot, at mange alternative behandlere “kun” bruge nogle af metoderne, og ikke anvender det strukturet og systematisk, som egentligt er dér, de gode og hurtige resultater kommer. Derfor anbefaler Maj også, at man hiver fat i Psykologer, der har en efteruddannelse i Kognitiv terapi, og ikke blot terapeuter, der anvender kognitive metoder.

Maj er overbevist om, at det kan fjerne den sidste rest af min angst, hurtigt.

Jeg er allerede i gang med at grave i det. Der kommer snart et interview med Sisse om netop metakognitiv terapi og angst, det var faktisk Maj’s ide.

Så jeg er glad for den provokation, Maj satte gang i, for der er jo i virkeligheden ikke noget som helst i det hun siger, der er provokerende.

Hun tror bare på, at angst kan helbredes i langt de fleste tilfælde.

Og det gør jeg sgu også …nu! …igen.

Maj har selv haft angst i en lang periode, da hun var i 20’erne. Hun er helt fri af det.

Det der hjalp Maj dengang, var at finde ud af at angsten var udløst af stress. Da stressen lagde sig og hun fik styr på tankerne vha. kognitiv terapi, så forsvandt angsten.

Maj fortæller også, at hun føler, at hendes psykolog var dygtig og kompetent og netop anvendte kognitiv terapi systematisk, hvilket er et emne, som ligger mig meget på sinde. Hvordan finder man en kompetent psykolog? det vender jeg tilbage til i en anden artikel.

Stressforeningen fortæller i denne statistik, at Maj ikke er alene om, at det er stress, der har ført til angst.

“Ubehandlet stress udløser over halvdelen af alle depressioner og angstlidelser.”
Du kan læse hele stress statistikken her

Du kan læse mere om Maj Wismann på www.websexolog.dk hvor hun hjælper rigtig mange mennesker med kærligheden og sexlivet både via face to face terapi, og via det hun nok er mest kendt for, nemlig hendes online kurser.

Jeg er sikker på du ender ud med en masse ting du kan bruge i dit eget parforhold, når du har læst dette interview, så vil jeg bare ønske dig god fornøjelse.


Har du nogle generelle råd til mennesker, der lever i forhold, hvor en eller begge parter har begrænsninger, som f.eks. angst?

Maj Wismann“Ja, det kan du tro jeg har. Først og fremmest skal man vide, at angst er en tilstand, man ikke skal være i altid. Med de psykologiske metoder, der i dag er på markedet kan angst faktisk kureres i langt de fleste tilfælde, og faktisk også relativt hurtigt. Det er værd at huske på, når man oplever at angsten laver kludder i parforholdet og seksualiteten. Kognitiv terapi og Metakognitiv terapi har rigtig gode resultater med angst, så det kan jeg virkelig anbefale at man giver sig i kast med.”


Håndtering af begrænsninger

Et liv med angst kan være fyldt med begrænsninger, der kan være mange ting, ikke mindst ting man normalt laver som par, som man simpelt ikke kan. Angsten kan også komme til at begrænse den angstes partner og er det egentlig ok?

Hvordan håndterer man alle de ting, der ikke kan lade sig gøre f.eks.:

  • Hun vil gerne ud at spise fint, det kan han ikke pga. angst, hvad gør de?
  • Han vil gerne rejse på charterferie, det kan han ikke, hvad gør de?
  • Han vil gerne til koncert, det kan hun ikke, hvad gør de?
Maj Wismann“Jeg synes, at det allervigtigste at huske på er, at angst er en midlertidig tilstand, og så længe den partner med angst får hjælp til angsten, så er der jo “håb” forude. Det er betydeligt nemmere at forholde sig til som partner, end “det bliver aldrig bedre”. Når man ved, at det er en tidsbegrænset periode, så kan man jo sagtens leve med det – og være der for sin partner, og give støtte og omsorg i processen. Og i den proces, hvor man ikke kan gøre dét, man plejer at gøre, så kan det jo være alletiders oplagte mulighed, at lære at være “kærester” derhjemme. Igen – husk på at angst er noget man relativt nemt kan få væk. Så det vigtigste er jo at huske på at man stadig er kærester og et par, der har et “os”, der skal plejes mens angsten stille og roligt fiser af. I det konkrete tilfælde med koncert, så ville man jo heller ikke tvinge en partner med et brækket ben, men enten blive hjemme eller selv tage afsted – og så tage sin partner med igen, når benet var healet. Jeg ser alt for meget omtale online af at angst, er noget man skal leve med – og min erfaring, både fra min egen praksis, men også med de psykologer jeg samarbejder med, at angst kan man altså komme af med”


At give og tage plads

Det er en udfordring at leve sammen, ikke mindst når den ene er begrænset, eller har udfordringer, der går ud over “det sædvanlige” hvis man overhovedet kan sige at noget er sædvanligt.

Den pårørende er jo ikke behandler, eller terapeut og jeg tænker generelt, hun er nødt til at passe på sig selv.

Hvor meget ansvar skal hun som pårørende tage på sig, hvordan finder man balancen, mellem at være støttende og simpelthen tage for meget ansvar på sig?

Den angste bør nok også tænke lidt over, hvad hun kan gøre, f.eks. hvis partneren er den eneste støtte hun har og hvordan hun undgår at forvente og forlange for meget af hendes partner.

Hvordan får man hele det regnestykke til at gå op?

Maj Wismann“Som partner til én, der lider af psykisk sygdom i en periode, skal man virkelig selv passe på, at man ikke ender med at gå ned med stress. Det lyder voldsomt, men det kan for mange mennesker være en kæmpe belastning at se ens elskede have det rigtig skidt, samtidig med at man selv går og tumler med alle bekymringerne om ens partners sygdom, fremtiden og i øvrigt har ekstra arbejdsopgaver. Så man skal passe på sig selv. Rigtig godt. Måske er der arbejdsopgaver, der skal gives til den ikke-angste – men husk på, at alle mennesker kan blive overbelastet, og måske skal man i sådan en periode få lidt hjælp eller i det mindste gøre det nemt for sig selv ift husholdning. Som jeg plejer at sige, der er ingen, der har taget skade af at spise rugbrød til aftensmad to dage om ugen i en periode”


Hvordan passer man på sig selv og sin partner?

Efter min mening er det vigtigt, at lære at passe godt på både sig selv og sin partner. Har du nogle gode råd til hvordan både den angste og den pårørende passer bedst muligt på sig selv og på partneren?

Helt konkrete problemstillinger kunne være ting som:

Hvad kan den angste kan gøre, når det eneste støttende netværk tilsyneladende er partneren?

Maj Wismann“Den angste kan tage ansvar for at opsøge kompetent hjælp – med de muligheder vi har i dag, kan man få online terapi – og der er ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at gå i behandling. Og ja, jeg er meget skrap på det her område. For jeg synes ikke at livet skal begrænses og jeg synes ikke det er fair at have så lav en livskvalitet som man får, når man har angst, fordi man ikke får hjælp, når det er så nemt at få.”

Hvad kan den angste gøre, når partneren ikke forstår og støtter?

Maj Wismann“Den angste kan spørge ind til, hvorfor partneren ikke vil støtte? Måske ligger der nogle misforståelser? Måske VED partneren ikke, hvordan han eller hun skal støtte helt konkret? Tag en snak og få det snakket godt igennem, det er næsten det vigtigste. Din partner kan jo heller ikke regne ud, hvad du har brug for, når du har angst, og det er vigtigt at du øver dig i at bede om konkrete ting, selvom det måske kan føles lidt underligt i starten. Er din kæreste fuldstændig usamarbejdsvillig, så vil jeg anbefale dig at overveje, om du overhovedet er sammen med den rette partner!”

Hvad gør man, når man synes det er lidt flovt, at ens kæreste har angst?

Maj Wismann“Man undersøger, hvorfor man synes det er flovt, og så finder man ud af, hvad man selv kan gøre for at hjælpe ens partner af med det”


Angst og sexlivet

Jeg gætter på at angst har, eller i hvert fald kan have forskellig indvirkning på sexlivet for kvinder og mænd.
Mit gæt er, at kvinder ofte vil opleve nedsat sexlyst, det kan mænd sikkert også opleve, men kunne man ikke også forestille sig, at især mænd kan bruge sex som en slags stress ventil?

Hvad tænker du er godt at være opmærksom på omkring sexlivet, når der er angst i parforholdet?

Maj Wismann“Angst kan give rejsningsproblemer, udløsnings-problemer og orgasme-besvær. Både mænd og kvinder kan opleve, at det kan være svært eller at der skal mere til, før man bliver tændt – men husk på, det er bare en periode. Når angsten er væk, er du “back in the game” igen”


Arbejde på forholdet eller gå fra hinanden

Jeg tænker, det alt andet lige må være en lidt større udfordring, hvis der er knas i forholdet når den ene, eller begge har angst.

Er parterapi en god ide, eller er der noget andet, du tænker ville være bedre i forhold til, at der er angst inde i billedet?

Maj Wismann“Jeg vil ikke anbefale parterapi, medmindre det handler om, hvordan man som par håndterer angsten – men jeg vil anbefale individuelt terapi, hvor man får bugt med angsten”

Hvordan ved man om det er tid til at gå fra hinanden og er det egentlig ok at forlade en person med angst?

Maj Wismann“Det er altid ok at forlade en anden, det er vores frie ret. Men at forlade en partner med angst, skal man i min optik kun gøre i de tilfælde, hvor vedkommne ikke ønsker hjælp og hvor det er SÅ hæmmende for ens egen og partnerens livskvalitet, at det simpelthen ikke giver mening at blive. Du kan jo ikke tvinge andre til at opsøge hjælp, men du kan mærke efter hvor lang tid du selv ønsker at være i forhold, hvor din partner ikke vil have hjælp og udsigten til bedring derved er minimal”


Hvad nu hvis man er single og gerne vil have en kæreste?

Jeg forestiller mig, at det kan være svært, at finde en kæreste når man har angst, det er jo nok i hvert fald ikke lige den bedste scorereplik.

Men hvad tænker du om det Maj, er det overhovedet en god ide at lede efter en kæreste når man har angst og hvordan griber man det evt. an?

Maj Wismann“Ja, selvfølgelig kan man lede efter en kæreste, selvom man har angst. Så længe man er åben omkring det, og ikke holder noget skjult – hvilket i det hele taget er dumt, når man dater og det begynder at blive seriøst”


3 Fokuspunkter

Til sidst tænker jeg det kunne være relevant at høre f.eks. 3 gode fokuspunkter man altid bør have i tankerne, når man er i et parforhold med angst.

Og så vil jeg bare sige mange tak, fordi du ville være med Maj Wismann, det sætter jeg stor pris på og det er jeg sikker på at læserne også gør.

Maj Wismann

  • Husk på, at det er i en periode at angsten har fat – man kan komme af med den, og det er ikke en tilstand man skal leve i resten af sit liv. Det kan være godt at huske på, når man synes, at tingene bliver svære.
  • Fordi man ikke kan “et eller andet, man plejede at kunne” som par, så kan man sætte noget andet istedet – opfindsomhed er rigtig godt i denne sammenhæng.
  • Vær gode til at samarbejde og vær klar over, at det her er en opgave som I sammen skal igennem på bedst mulige måde – alle gør deres bedste – det er altid værd at huske på, og når man kommer ud på den anden side, så vil I som par stå betydeligt stærkere, fordi I klarede denne udfordring også.

3 thoughts on “Angst i parforholdet – 8 Ekspertråd fra Parterapeut Maj Wismann”

  1. Pia siger:

    Hvor finder man en af de gode psykologer som arbejder rigtigt med angsten?
    Kan I anbefale nogen i det nordjyske?
    Min mand har været hos 3 psykologer, en stress coach, prøvet massage og zoneterapi – og jeg genkender vores parforhold i mange af de ovennævnte eksempler!
    Han vil gerne blive hjemme – jeg vil gerne til koncert, familie fest, ud at spise eller lign. Angsten har været en del af vores liv i 6 år nu.

    1. M-Admin siger:

      Hej Pia

      Tak for din kommentar.

      Jeg har en artikel på vej, hvor jeg interviewer Sisse Find Nielsen, som arbejder med metakognitiv terapi, hun er jo så godt nok på sjælland, men jeg tror hun tilbyder behandling via skype.

      Jeg ved ikke så meget om metakognitiv terapi, men i følge Maj er denne behandlingstype ikke så afhængig af kemi mellem behandler og klient, som jeg har oplevet i min egen kontakt med diverse behandlere.

      Du kan evt. prøve at kontakte Sisse via hendes side og ellers kan du følge med her på siden og læse det interview der kommer med hende.

      http://sissefindnielsen.dk/11-terapi/individuel-terapi-coaching/

      Håber i finder ud af det :)

      Mange hilsner
      Sonny

  2. Det er bestemt ingen overraskelse, at Maj Wismann kan det shit. Jeg har fulgt hende gennem mange år, og hun har altid været god kilde til inspiration. Selv de gange hvor vi ikke har været helt enige, så har der altid været et ‘woman’s touch’ over forklaringen, som har været både inspirerende, men også tankevækkende, således, at man ikke groede fast i egne tanker.
    Super godt interview. Håber det kan hjælpe mange. :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp