Angst

Læs mere om:

Hvem er jeg og hvad ved jeg egentlig om angst?

Sonny Lundahl - stifter af menda.dk Jeg hedder Sonny Lundahl, jeg er stifter af menda.dk, og jeg har haft angst i mange år. Det er gradvist blevet bedre gennem årene, ved hjælp af forskellige behandlere, behandlingstyper og medicin, men ikke mindst ved eget arbejde.

Jeg arbejder selv med/mod min angst hver eneste dag, på en eller anden måde, angsten er altså ikke væk, men bedre.

Da min angst var værst, kunne jeg ikke komme udenfor en dør og jeg kunne ikke være sammen med mennesker ret lang tid af gangen.

Sådan er det slet ikke mere, mange jeg møder opdager slet ikke at jeg har angst.

Grunden til at jeg lige ridser op hvem jeg er, er at jeg selv har læst rigtig meget om angst, og tit er det skrevet af fagfolk, som ikke selv har prøvet det, og det er egentlig også fint, uden fagfolk skulle vi alle sammen rende rundt og opfinde den dybe tallerken igen og igen.

Jeg synes dog alligevel, der mangler en dimension i de artikler, nemlig erfaringen, dét at have prøvet det på egen krop, mere ekspert bliver man altså ikke, hvis du spørger mig, og det har jeg lige tilladt mig at gøre for dig.

Jeg har ikke kuren til alle med angst, fordi jeg selv har angst, men jeg har levet det her, og har gjort det hver eneste dag i de sidste 12-15 år, faktisk nok i en eller anden grad, hele mit liv, og jeg gætter på at du vil kunne genkende noget af det jeg skriver, og forhåbentlig kan du bruge nogle af de ting jeg har lært undervejs.

Hvad er angst?

Alle mennesker har angst, og sådan skal det også være.

Kan man være frygtløs?

Jeg har altid irriteret mig over folk, som gik med tøj hvor der var trykt “No Fear” på, eller når folk snakker om at være frygtløs.

Det findes ikke, jeg er kommet frem til at det at være frygtløs må betyde at man accepterer angsten/frygten som en uundgåelig del af livet og handler som man gerne vil, på trods af angsten.

Så giver det mening for mig.

Kroppens alarmberedskab

Angst er menneskets alarmberedskab, ikke kun kroppens, for det er en kobling af hjerne og krop.

Angst giver superkræfterHvis man, som jeg, er lidt vild med superhelte, kan man se overdreven angst som Spidermans edderkoppesans.

Peter Parker, opfanger farer med hans edderkoppesans, farer som andre almindelige mennesker ikke opfanger. Så laver han sig lige til Spiderman og får styr på skurken.

hvis vi skal overføre det til overdreven og uhensigtsmæssig angst, så kan man sige at din Edderkoppesans er gået lidt over gevind.

Måske sætter den dit alarmberedskab i gang, mens du står på en bro, selvom du godt ved at broen er helt sikker og der ikke er nogen som helst fare på færde.

I øvrigt er der jo ikke nogen af os, der er Spiderman, og måske har du, kære læser måske endda angst for edderkopper, så det er måske et dårligt eksempel, men jeg håber alligevel, du forstår hvad jeg mener.

Angst giver superkræfter

Nu sagde jeg jo lige at der ikke var nogen af os, der er Spiderman, men vi har rent faktisk alle sammen superkræfter gemt i os.

Jeg har selv to meget tydelige oplevelser af ‘superkræfter’ karakter:

  • 1.
    En gang efter en traumatisk oplevelse som teenager, var jeg sendt på rekreation på landet, jeg kunne ikke sove, og jeg fik noget fysisk arbejde at lave, så jeg kunne blive godt træt, og måske komme til at slappe af.Jeg gik ude i en lade og skovlede sand i en trillebør, da manden på gården kom ind i laden og sagde noget med at der var mad eller sådan noget, jeg blev så forskrækket at jeg nærmest hoppede over trillebøren, jeg anede ikke hvordan jeg havde gjort det bagefter.
  • 2.
    Jeg sad i en sofa hvor en hund lå og knurrede af mig, pludselig vendte hunden rundt og bed efter mig, det gik meget hurtigt, og jeg stod pludselig et par fra hunden ude på gulvet, igen anede jeg ikke hvordan jeg havde gjort, eller at jeg gjorde det.

I mange situationer er sådanne superkræfter jo faktisk smarte, f.eks. hvis du er ved at blive bidt af en bidsk hund, hvis du er ved at blive kørt ned af en bil og den slags ting, men det alarmberedskab, og de kræfter bør ikke sætte ind, fordi du ser en ufarlig edderkop, står på en bro, eller befinder dig mellem mange mennesker.

Personligt har jeg den opfattelse af at jeg skal lære min hjerne at holde fokus, og jeg skal lære min krop at det er min hjerne der bestemmer.

Jeg ved jo godt, at der ikke sker noget ved at stå på toppen af en trappe, men min krop er ikke enig.

Hvis du søger en mere lægelig forklaring på hvad angst er, kan du læse den ovre på netdoktor

Hvem får angst?

Igen et af de områder som provokerer mig, når jeg selv søger viden om angst.

Det siges nemlig, at det oftest er kvinder der får angst, og det er da sikkert også rigtig, men det gør det faktisk sværere at stå frem som mand, fordi det dermed er tøset at have angst.

Mand eller mus?

Jeg er en stor stærk mand, jeg er ikke tøset, men jeg har altså stadig angst. Det ville være sejere at sige, at man var psykopat, eller havde PTSD (Post traumatisk Stress Disorder), som bl.a. er det soldater får i krig.

Det har jeg også haft min del af, men nu har jeg altså bare sådan mere tøse-angst, og jeg vil gerne slå et slag for, at der er mange mænd der har angst. Alle mulige slags mænd!

Mænd er ofte dårligere til at stå frem med den slags, men det bør vi altså gøre noget mere, dels bliver vi klogere på angst, dels elsker tøserne en følsom mand, der står ved hans bløde sider, eller, det bilder jeg mig i hvert fald ind, at min kæreste gør!

Kort svar herunder

Det korte svar på hvem der får angst er:

Alle!

Mænd, kvinder, unge, ældre og børn, alle kan få angst!

Tendenser i fremtiden

Lige nu ser man desværre en stigning i unge der rammes af især social angst, man ser også flere børn der behandles for angst, men om det er fordi der er flere børn der får angst, eller om det er fordi man tager det mere alvorligt er jo svært at sige.

Der er udviklet en spændende og efter sigende ret effektiv behandlingsmetode til børn med angst, den hedder Cool Kids, og den udbydes både fra det offentlige, men med enorm ventetid, heldigvis er der også private angstbehandlere der har lært metoden, og der er det lidt nemmere at få tid.

Hvorfor får man angst?

Nogen mennesker er desværre født med angst.

I dag er man mere obs på børns trivsel, ve og vel, end man har været tidligere, og derfor får børn med angst også oftere den rette hjælp i tide.

For mit eget vedkommende, har jeg nok haft lidt angst tendenser hele mit liv, jeg har haft en noget utraditionel opvækst, præget af usikkerhed og “ægte fare”.

Jeg har da også talt med et par skolepsykologer gennem tiden, men jeg tror ikke de har været særligt dygtige, eller også er min familie nået at flytte inden der blev gjort mere. I hvert fald, blev der ikke taget hånd om det dengang, og det kunne helt sikkert have sparet mig for en stor del problemer i mit voksenliv.

Jeg kan kun anbefale at man tager børn psykiske helbred alvorligt, både for barnets, samfundets og for alle andres skyld.

Nogen gange er angst udløst af en dårlig oplevelse, f.eks. kan man udvikle angst overfor hunde hvis man er blevet bidt af en hund, og det er der jo en vis portion logik i, selvom det kun var én hund ud af rigtig, rigtig mange hunde, og hunden der bed, bed muligvis kun lige præcis den dag, i lige præcis den situation.

Det er til at tage at føle på, og det kan behandles ud fra den første oplevelse og de oplevelser, der er opstået, som følge af den første dårlige oplevelse.

Angst kan også være fuldstændig irrationel og ulogisk, f.eks. kan man være bange for åbne pladser, uden at kunne forklare hvorfor.

Man kan være bange for højder, det kan være så slemt at man ikke kan komme op på 1. sal inde i en bygning, selvom man er fuldt ud klar over, at man for det første ikke falder nogen steder, man befinder sig jo indendørs, og 1. sal er altså ikke ret højt oppe.

Alligevel kan nogle mennesker opleve en meget stærk angst følelse ved sådan en oplevelse, og her begynder det at blive et alvorligt problem, som griber ind i hverdagen, det gælder både privat og i forbindelse med arbejde.

Kan man dø af angst?

Nej!

Hvad er et angstanfald og hvordan føles det?

Man kan pludselig opleve at man får en underlig fornemmelse under en bustur, man kan blive bekymret for hvad der sker, om man er syg eller er ved at blive sindssyg.

Måske får man bare trang til at stå af bussen med det samme, måske får man det dårligt, hyperventilerer, bliver svimmel, tror man skal besvime, kaste op eller måske endda dø.

Man kan altså opleve både psykiske og fysiske symptomer på angst.

Et hurtigt selvhjælps råd hvis du oplever det her, er at trække vejret dybt ned i maven, sætte farten ned på dit åndedræt, puste langsomt ud. Prøv at mærke din jordforbindelse, og mærk efter hvor du spænder op, fokuser aktivt på at få disse muskler til at slappe af.

Prøv at tænke på noget rart, og se om du kan slippe katastrofetankerne.

Har du hovedtelefoner med, kan det også hjælpe at fokusere på noget musik du rigtig godt kan lide. Mange bliver forvirrede under et angstanfald, og det kan hjælpe meget at lukke forstyrrende lyde ude, så der er det mindre at forholde sig til.

Det kan ske selvom man måske har kørt i bus hver dag i flere år. Nogle mennesker kan selv ryste det af sig, mens andre ikke kan, og angsten bider sig lidt bedre fast i dem og begynder at gribe ind i deres hverdag og deres personlighed.

Hvilke slags angst findes der?

Der findes rigtig mange slags angst, og nogle af dem lapper ind over hinanden. Herunder kan du se de mest almindelige:

  • Generaliseret angst
    Når man generelt er mere bekymret, end der er grund til.
  • Panikangst
    Når et (ofte voldsomt) angstanfald opstår ud af det blå, og efter det bliver man angst for at får et nyt angstanfald.
  • Socialangst
    Angsten for andre mennesker og forsamlinger, der findes også social fobi, hvor det er en isoleret situation man er angst for, f.eks. at tale forsamlinger
  • Sygdom/helbredsangst
    Man tror og frygter at man har en eller flere farlige sygdomme, sygdomsangst er også det man kalder hypokondri
  • Post traumatisk stress syndrom (PTSD)Når man har været udsat for en traumatisk oplevelse, som f.eks. krig, overgreb eller ulykker, og bliver angst pga. den oplevelse
  • OCD
    Når en person “er nød til” at udføre tvangshandlinger, og/eller har tvangstanker.
  • Enkelt fobier
    Det kan f.eks. hænge sammen med Generaliseret angst, hvor der så forekommer en eller flere fobier samtid med.

Hvad kan man selv gøre ved angst?

Der er faktisk rigtig mange ting du selv kan gøre, hvis du har angst, her er lidt eksempler.

  • Afslapningsøvelser:
    Det handler om at øve sig i at slappe af, både psykisk og fysisk.
  • Meditation:
    Du kan prøve det af gratis her
  • Visualisering:
    Du kan gøre det meget simpelt inden du skal gennemføre en situation. Du lukker øjnene og ser dig selv gennemføre situationen, som en film inde i hovedet. Det er noget med at hjernen ikke kan kende forskel på om det er virkelighed eller tanker.
  • Mentaltræning:
    Den type mentaltræning jeg tænker på, minder om selvhypnose. Du bringer dig selv i en meget afslappet tilstand og giver dig selv nogle såkaldte suggestioner, nogle forslag til din underbevidsthed.

Jeg bruger selv alle ovenstående metoder, og jeg er særligt glad for mentaltræningen. Den støtter op om noget jeg har ledt efter i flere år, nemlig at udnytte placebo effekten aktivt.

Placebo effekten er videnskabeligt bevist mange gange, og den kan gøre helt vilde ting.

Find koblinger til angsten i dine andre interesser, her er et par af mine egne eksempler:

  • Ving Tsun:
    Jeg begyndte jeg at træne Ving Tsun Kung Fu for ca. 10 år siden. Det var der flere grunde til, men det var noget jeg virkelig gerne ville, og det var ret afgørende.Jeg fik nemlig angst hver gang jeg skulle til træning, men jeg overvandt det ved, at ønsket og viljen til at lære Ving Tsun, var stærkere end angsten.Hver gang inden træning sad jeg og læste en cola etiket igen og igen, og når vi så endelig kom i gang med øvelserne, gik det lige så stille over …indtil jeg så blev ramt af et slag i ansigtet eller på halsen, men jeg lærte at kontrollere det. Jeg har lært rigtig meget gennem Ving Tsun træningen. Læs mere om det her…
  • Fridykning:
    Jeg er også begyndt at træne fridykning, jeg synes det er interessant at udfordre sig selv, kontrolleret selvfølgelig.Jeg har fundet en direkte kobling til angstanfald i fridykningen, det er rigtig spændende, og det får du meget mere om ovre på bloggen.

Hvordan ved man om man har angst?

Først og fremmest mærker du lige efter, som det så populært hedder.

Alle mennesker har angst, som vi har været inde på tidligere, det er først når det begynder at gribe ind i din hverdag, at du har angst på dén måde.

Det er sådan set, helt op til dig selv, om du synes du har et problem med angst, ingen kan vurdere hvor stort problemet er for dig.

Du kan tage den officielle angst test online her – så får du en indikation med det samme, men husk nu lige at smutte forbi lægen også ikke?

Hvilke typer behandling findes der?

Der findes mange måder at behandle angst på. Den mest brugte og meget virkningsfulde metode hedder kognitiv terapi. Der er også mange der har gavn af bl.a.:

  • Hypnose
  • NLP psykoterapi
  • Mindfulness
  • Afslapnings teknikker
  • Kranio Sakral Terapi
  • Medicin
  • Kostændringer
  • Kosttilskud
  • Funktionel Åndedrætstræning
    Det er ikke så meget behandling som det er træning, læs mere om funktionel åndedrætstræning

Flere af behandlingsformerne kan kombineres med de andre, og nogle af dem kan slet ikke stå alene, f.eks. er fysioterapi mest brugt til at lindre evt. spændinger som opstår som følge af angst.

Hvad er den bedste behandling mod angst

Det er umuligt at sige hvilken form for behandling der er dén bedste. Det vil være individuelt, hvad der virker bedst for den enkelte, der er mange ting der spiller ind, ikke mindst tro, tillid og kemi.

Kan du få medicin mod angst?

Ja, det kan man godt. I mange behandlingsformer bruger man en kombination af medicin og psykoterapi, til at arbejde med angst.

Hvem stiller diagnosen?

Det gør din læge, medmindre det er så åbenlyst, at du får panikanfald ved synet af en lille edderkop og ikke andet.

Hvis det på nogen måde føles alvorligt, synes jeg du skal smutte forbi lægen, du kan evt. tage angst testen her på siden, for at få et nogenlunde svar med det samme, men lægen vil tale med dig om ting som ikke kan besvares i et skema, og han vil måske også undersøge dig for om der kan ligge fysiske årsager til dine symptomer.

Tag testen her >>

Har du angst?

Hvis du tror du har angst bør du gå til lægen. Det er sådan at mange af de symptomer man oplever under et angst anfald, ligner symptomer man kan få når man har alvorlige sygdomme, det er det der gør angst så skræmmende. Det er vigtigt at have lægen med ind over situationen, og lade ham/hende vurdere hvad der er hvad

Kan man kureres for angst?

Ja det er der rigtig mange der bliver. Der er også nogle mennesker som må leve med angst i et omfang resten af livet, langt de fleste kan dog lære at håndtere deres angst så den ikke er invaliderende, men så den er der uden at styre personens liv.

Går det nogensinde væk igen?

Det er der ikke noget let svar på, for nogen går det væk af sig selv, eller efter et par behandlinger, hos andre, bliver det kronisk, og man regner ikke med at det nogensinde går helt væk hos disse personer, mig selv inklusiv.

Jeg er dog ikke helt enig, jeg kommer aldrig til at acceptere at min grad af angst, heller ikke selvom det har været meget værre end det er nu.

Jeg er stadig for begrænset i mit liv, og jeg begrænser min familie, og den går ikke i min bog. Jeg har besluttet at være tålmodig, men jeg bliver ved og ved og ved og ved, fordi sådan er jeg!

Det er helt sikkert muligt at leve med angst.

Der er selvfølgelig mange forskellige grader af angst, og nogle må leve med begrænsninger resten af livet. Det gælder selvfølgelig om at se positivt på livet, og fokusere på de ting man kan, i stedet for at dunke sig selv oven i hovedet med det man ikke kan.

Det kan lyde lidt cliche agtigt, men ikke desto mindre er det rigtigt. Det kan også lyde let, det er det ikke altid når man har angst.

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp