Angstanfald – ER det angst anfald? og hvad du gør ved det?

Angstanfald - Viden, erfaringer og behandling

Det siger sig selv at når man, som jeg, har haft alvorlig angst i mange år, så følger der mange angstanfald med.

Min angst har vist sig på mange forskellige måder, og med mange forskellige slags angstanfald.

Her får du hvad du har brug for at vide om angstanfald og du får det ud fra viden jeg har tilegnet mig ved at læse om emnet, gennem den behandling jeg har fået samt mine personlige erfaringer.

Klik på linkene herunder, hvis du vil springe til et bestemt afsnit, jeg håber selvfølgelig du synes hele artiklen er lige spændende, som jeg synes da jeg skrev den.

Hvad er et angstanfald?

Et angstanfald kan opleves meget forskelligt, det gælder i styrke, men det gælder også de symptomer der opstår, som kan variere kraftigt.

Hvis vi snakker mine personlige erfaringer, så har jeg oplevet at få mange forskellige “slags” angstanfald.

Jeg har f.eks. oplevet angstanfald sådan her:

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg jo ikke er læge eller behandler, så det er ud fra den behandling jeg selv har gennemgået, samt den viden jeg har suget til mig, at jeg sætter labels på de forskellige situationer af angstanfald.

Det er sådan set heller ikke så vigtigt, om det er den ene eller den anden type angstanfald der er tale om, min pointe er, at et angstanfald kan vise sig på rigtig mange forskellige måder.

Panikangst

På vej hjem fra en bytur, følte jeg pludselig en voldsom hjertebanken og åndenød, hvorefter mine tanker løb af med mig, og overbeviste mig om at jeg fik et hjerteanfald og var ved at dø. Jeg har haft en del besøg hos vagtlægen af den grund, jeg er for det meste blevet sendt hjem med en beroligende stikpille, det gjorde i øvrigt den beroligende pille langt mindre attraktiv vil jeg sige.

Højdeskræk

På vej over ringgade broen i Aarhus, som jeg i øvrigt havde krydset ca. 1000 gange før, oplevede jeg pludselig midt på broen, at mine ben ikke rigtig ville mere, min krop stivnede simpelt hen, og jeg følte at jeg mistede kontrollen.

Jeg fik koldsved, blev svimmel, tør i munden og helt irationelt følte jeg den største trang til at lægge mig fladt ned på maven.

Jeg tænkte “Fuck! hvordan kommer jeg ned herfra”, der var lige langt til begge sider. Og undskyld sproget i øvrigt, men der er altså ikke nogen bande censur inde i mit hoved, og slet ikke under et angstanfald!

Der gik en dame forbi mig, og jeg kunne mærke at hun kiggede undrende på mig, ikke så mærkeligt jo, fordi jeg får nogle spastisk agtige spændinger i kroppen under sådan et angstanfald, ret komisk faktisk!

Jeg havde lyst til at spørge hende om hun ville hjælpe mig ned, men jeg troede, at hun troede at jeg var på stoffer og jeg ville ikke gøre hende yderligere utryg.

Jeg fik kæmpet mig ind på midten, og kom langsomt ned af broen.

Det tog ret lang tid før jeg igen krydsede ringgade broen, først gjorde jeg det i bil, så prøvede jeg ca. 50 gange før det lykkedes igen.

Det er en af følgevirkningerne af angst, et angstanfald kan føles så voldsomt, og så farligt, at man bare ikke har lyst til at opleve det igen. På den måde bliver angsten for angsten født, og det er noget rigtig skidt!

Jeg har stadig højdeskræk, men jeg arbejder selvfølgelig med det, og fridykningen ser ud til at være rigtig brugbar her.

Agorafobi og sygdomsangst

På et tidspunkt, hvor jeg var flyttet på landet for at få lidt ro på efter en meget hektisk tid, oplevede jeg at angsten tog til, selvom man rent logisk skulle synes at den ville aftage.

Når jeg gik på gaden blev jeg meget svimmel, og jeg ville bare hjem og ligge ned. min krop var anspændt min vejtrækning kort og der var gang i katastrofetankerne.

Jeg var sikker på at jeg fejlede noget alvorligt siden jeg hele tiden blev svimmel, og sådan gik det til at jeg fik sygdomsangst, på en måde affødt af agorafobi.

Sygdomsangstfald, hvis man kan kalde det dét, var for mit vedkommende ikke så voldsomt fysisk, til gengæld var det meget belastende psykisk.

Jeg troede både jeg havde hjertesygdomme, tarmsygdomme, leversygdom og alt muligt andet, jeg vidste godt rent logisk at når lægen sagde der ikke var noget galt, så var det nok rigtigt, men mine tanker løb af med mig, og vandt ofte over det rationelle.

angstanfald-1-its-not-whether

Social angst

Disse angstanfald har jeg haft rigtig mange af. Det har gjort mit sociale liv ret problematisk, fordi jeg blev svimmel, forvirret, utilpas og paranoid blandt andre mennesker.

Noget jeg især kan huske, er da jeg begyndte på Ving Tsun træning i Aarhus. Ving Tsun er Kung Fu og en kinesisk kampkunst.

Jeg skulle op af en lille trappe, hvilket triggede min højdeskræk, hvorefter jeg skulle ind i en gymnastiksal, med en masse kampsortsfolk som jeg ikke kendte. Det var igen svimmelheden og koldsveden der skinnede igennem, sammen med trangen til flugt, jeg ville bare gerne væk fra sitationen.

Jeg satte mig op af en ribbe og læste etiketten på min medbragte Cola flaske, igen og igen og igen, indtil vi skulle igang med træningen. Det var meget ubehageligt men når vi kom igang med de tekniske øvelser gik det stille og roligt over.

Det kom så igen hvis vi skulle sparre eller på anden måde var mere i risiko for at blive slået. Jeg aner ikke hvilken slags angst der er tale om her, det er jo ikke så unaturligt at være bange for at komme til skade, hvis man står overfor en der er en langt bedre kæmper en en selv.

Efter træning kunne jeg også få angst agtige tanker, uden der var tale om egentlige “anfald”, det mindede nok mere om sygdomsangst, ved at jeg kunne være bange for at dø, hvis jeg var blevet ramt i hovedet. Det sludrede jeg også en del med vagtlægen, min tålmodige træner, og min kæreste om.

Der er meget mere at fortælle om Ving Tsun, det får du i et blog indlæg senere.

Post Traumatisk Stress (PTSD)

Da jeg begyndte min angstbehandling, fortalte behandleren mig at jeg led af noget som kunne sammenlignes med folk der havde været i krig, jeg tror aldrig vi fik sat navn på, men jeg tænker det var Post Traumatisk Stress hun talte om.

Det var ret svært at vurdere om min angst for at farlige ting ville ske, var reel eller overdreven på det tidspunkt.

I hvert fald reagerede jeg ved at jeg ikke kunne sove, jeg var simpelt hen bange for at blive overrasket og var derfor på vagt hele tiden, i perioder kunne jeg bedst sove hvis der var en anden person til stede som ikke sov. Ellers faldt jeg i søvn til TV, som jeg lod køre hele natten.

Jeg var paranoid og følte mig forfulgt.

Der var fysiske reaktioner som svedeture, jeg rystede og følte mig svag.

Andre reaktioner på angstanfald

Jeg talte med en dame engang, som fortalte at hendes angstanfald ofte resulterede i at hun kastede op, det har jeg heldigvis været forskånet for, jeg er heller aldrig besvimet, som nogen gør, men jeg har troet jeg besvimede rigtig rigtig mange gange.

Hvorfor får man angstanfald?

Det er der (heller) ikke noget enkelt svar på.

Nogen er født med angst, mens andre først får det senere i livet. Statistikkerne viser at angst er et stigende problem, og folk bliver yngre når de bliver ramt første gang. Nogen oplever et enkelt angstanfald, andre oplever 10 og så forsvinder angsten nærmest helt ud af deres liv igen.

Hos nogen sætter det sig så mere fast, og kan blive kronisk og en livslang ting at forholde sig til, og det skal også nok gå alligevel!

Der er flere børn der får angstanfald, men der er også mere fokus på angstbehandling til børn, og der opleves rigtig gode resultater. Personligt kunne jeg godt have ønsket mig at man havde kigget lidt mere ind i mit hoved som barn, jeg har oplevet en del ting som børn, eller voksne for den sags skyld, ikke behøver opleve, og det har sat sine spor. Jeg tror jeg kunne være sluppet for en hel del af de problemer jeg har haft i mit voksenliv, hvis der var blevet taget hånd om noget af det, mens jeg var barn.

Ja, ja, jeg ved godt at alle har haft en svær barndom, men nogen mennesker prøver bare mere end andre, sådan er det! sammen med det, er der garanteret også nogen børn der har en mere skrøbelig psyke end andre.

Jeg mener det er virkeligheden og børn KAN få nogle buler i sindet som er svære at rette ud, det bør dog ikke blive en undskyldning for at acceptere ting, som er uhensigtsmæssige i dit liv, eller din adfærd. Du har selv ansvaret for dit eget liv, og bare fordi noget er svært betyder det jo ikke at man ikke skal gøre/ændre det.

Læs guiden om angst hos børn – klik her…

Nogen får angstanfald når de udsættes for noget bestemt, f.eks. højder eller edderkopper, her er der selvfølgelig tale om fobier, hvor panikangst er mere diffus, og kan være noget sværere at fange det der udløser angstanfaldet.

Nogen mener at man får reaktioner, som f.eks. angstanfald når man er på galt spor på en eller anden måde. Måske lever du et liv hvor du har en facade på, som ikke rigtig er dig. Måske er dit karriere valg forkert? Der er mange ting der kan være “off” i den sammenhæng, og jeg skal ikke gøre mig til dommer over om det er rigtig eller forkert, at angstanfald er en slags alarm for sådan noget.

Er det farligt af få et angstanfald?

Nej! Overhovedet ikke!

Det handler om at du lige kommer en tur til lægen, så du ved at der ikke er noget fysisk galt, når du ved det, er det overhovedet ikke farligt at få et angstanfald, det føles bare sådan, og det er dét du skal have styr på.

Hvad gør man for at komme ud af angstanfald?

Igen er der mange svar på samme spørgsmål. Jeg tror på at vejrtrækningen spiller en meget stor rolle, det er bl.a. derfor jeg dyrker fridykning, og jeg bliver hele tiden forstærket i min overbevisning omkring vejtrækningens (og vejrholdnings) indvirkning på psyken, den mentale ro og også den fysiske afslappethed.

“Control your breathing and the mind will follow”

citat: Den verdenskendte fridykker Stig Severinsen

det er ham der blandt andet har dykket under grøndlandsisen. Han ved hvad han taler om, jeg kan ikke komme i tanke om nogen, der har mere kontrol over sit sind og sin krop end Stig. Han kan sænke hans puls helt vildt og han kan køle hans krop så langt ned at andre mennesker ville være døde i hans situation, han kan holde vejret i sindsygt lang tid og meget mere.

Som med alt andet er det lettere at forebygge end at behandle. Derfor er det bedst at træne vejrtrækningsøvelser, afslapningsøvelser og visualisering helst hver dag, sådan at det kommer til at sidde på rygraden, og øvelserne vil også give dig en større ro og mere mentalt overskud, sammen med en mere afslappet fysisk tilstand.

En let vejrtrækningsøvelse er at bruge dobbelt så lang tid på udånding, som på indånding. En såkaldt 1:2 du kan f.eks. gøre sådan her:

  • Indånding: 4 sekunder
  • Udånding: 8 sekunder

Du kan bruge 2 og 4 eller 6 og 12, det er ikke så meget hastigheden der er vigtig, det er forholdet 1:2 mellem ind- og udånding du skal fokusere på. Det behøver heller ikke være helt præcist.

Prøv at lave 10 runder, du vil mærke at du falder til ro med det samme. For at det skal virke under et angstanfald, skal du øve og øve det.

Ånd ind gennem næsen, og pust ud gennem munden, prøv at sige en Hhhhhhh lyd når du puster ud, ligesom når du skal ånde på et spejl. Du kan også sige Tsssssssss når du ånder ud.

Denne form for vejtrækning kaldes Pranayama, det er en af grundstenene i yoga og det er helt vildt effektivt!

Kan man forebygge mod angstanfald?

JA!

Og har man angst, er det det man gør gøre, efter min mening. Man skal selvfølgelig finde måder at håndtere et angstanfald på når det opstår, men det vigtigste arbejde ligger i den kontrollerede del af dit liv og det er her angstbehandling kommer ind i billedet, sammen med sport, meditation, mindfulness, yoga, vejrtrækningsøvelser osv osv.

Er du ikke allerede igang, synes jeg du skal gå i gang med at arbejde med din vejrtrækning, og måske begynde på at meditere.

Jeg har stillet nogle spørgsmål til en række åndedrætseksperter og samlet deres svar i en artikel, den kan du læse her

Hvis du begynder at søge viden om vejrtrækning vil du nok støde på Pranayama, som kommer fra Yoga, læs min artikel om Pranayama her

Min egen åndedrætstræning har ført mig til Aske Rask og hans funktionel åndedrætstræning, det var vist sig at være SUPER effektivt for mig. Læs om det her… Det har bl.a. ført til at jeg fastede i 48 timer

Sport og træning

Forebyg Angstanfald med bla. sund kost

Jeg synes klart du skal gå efter at have så sund og stærk en krop som muligt, en sund og stærk krop, er en krop med overskud, og det har du brug for hvis du har angst.

Der er også noget rent kemisk i det, der frigives stoffer i din krop og din hjerne når du dyrker motion, som modvirker stress hormoner, afbalancerer blodsukkeret og det gør at du er gladere og føler mere velvære. Din krop bliver også bedre til at slappe af når du har brugt den på en fornuftig måde.

Der er i øvrigt delte meninger omkring hvordan man bør bruge sport i forbindelse med angst, og især stress.

Hvis du og din krop er stresset er det, i nogens øjne, ikke en god ide at træne til at løbe marathon. Stressekspert Majken Matzau mener at ved udtalt stress, er den eneste løsning, ro, ro og ro.

Senere kan man komme træning ind i hverdagen, men i kort tid af gangen. det passer fint med Jacob Søndergaard og Anna Bogdanova’s tilgang til træning, som går på max. 30 min. træning pr. dag.

Det er kort og hårdt, og det er også den måde jeg foretrækker at træne på, bl.a. ved hjælp af Kettlebells.

Grunden til at jeg tager lidt om stress og angst med her, er at de to ting hænger rigtig meget sammen for mig, jo mere stresset jeg er, jo værre er min angst også.

Du kan læse mere om mine overordnede tanker om angst her…

Kost

Ting som sukker, kaffe, tobak og alkohol er ikke gode når du har angst, ved nærmere eftertanke, er de jo egentlig aldrig gode, så dem kan du roligt stoppe helt med, eller i hvert fald minimere brugen af dem.

Ud over det, vil jeg da anbefale dig at leve så sundt som muligt, og hvad sundt er skal jeg ikke gøre mig klog på her. Jeg gør tingene på min måde, som er noget med at spise æg om morgenen, minimere ris, pasta og kartofler, primært drikke vand, spise masser af grøntsager og have en dag om ugen hvor jeg snyder lidt og spiser lidt slik osv. måske drikker jeg også en sodavand, eller en øl.

For mig er det vigtigt at det ikke bliver for strengt og der er alt for mange regler jeg skal følge. Jeg er på ingen måde fanatisk, og jeg har da også svært ved at få det til at køre som jeg gerne vil, men jeg gør mit bedste.

Jeg har det lidt svært med veganere (ikke menneskene, kun deres måde at spise på) og paleo måden, det har fordi jeg finder dem for ekstreme, men det betyder jo ikke, at det ikke kan virke fantastisk for dig.

Intermittent fasting har vist sig at være godt for mig, jeg bruger det primært som en mental ting, det holder mig rolig på en eller måde, det er svært at forklare, men jeg har prøvet i denne artikel om faste

Hvordan ved man om man har behandlingskrævende angst?

Der er udviklet en angst test, som kaldes Angst Symptomer Spørgeskema (ASS testen), den har vi digitaliseret, så du kan få en indikation med det samme.

I sidste ende bør du tale med din læge, spørgeskemaet kan nemlig ikke stå alene og det kan være at lægen vil undersøge dig for forskellige fysiske ting, inden han diagnosticerer dig med angst diagnosen.

Tag angst testen her >>

Hvordan finder du så den rigtige angstbehandling?

Vi har jo været lidt inde på det, men for lige at gå lidt dybere i det, så mener jeg ikke at der er et endegyldigt svar på, hvad der er den bedste angstbehandling for dig.

Vi er jo alle forskellige som mennesker, vi har forskellig indstilling til livet, forskellig bagage, forskellig tro osv. Det gør at det der virker for mig, ikke nødvendigvis virker for dig, og det er faktisk baggrunden for at jeg har skabt menda.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp