Coaching under fridykning

Jeg har vist tidligere nævnt disse 2 fridykker discipliner:

  • Statisk
    Her ligger man bare helt stille i vandet og holder vejret
  • Dynamisk
    Her svømmer man under vandet, og måler på længden

Forrige gang jeg var til fridykning, prøvede jeg at gå med i gruppen der kørte statisk fridykning. Her skiftes man til at holde øje med tiden og den der har uret, guider også de andre i forhold til hvor lang tid der er til “Official top”, altså der hvor tidtagningen reelt starter og det er her man regner tiden fra under en konkurrence.

Når man lige går under, er der en rigtig dejlig ro under vandet, for mig bliver den dog ret hurtigt afløst af trækninger.

Alle får trækninger på et tidspunkt, men det er meget forskelligt hvor lang tid der går før folk får trækningerne. Jeg får dem allerede inden jeg har holdt vejret under et minut, andre får dem først efter flere minutter.

Det er som udgangspunkt forskelligt fra person til person, hvornår trækningerne kommer, men det er noget der kan trænes.

En trækning er det der sker når kroppen synes det er tid til at trække vejret, de kan variere i styrke, altså hvor meget maven bevæger sig. Det er egentlig en ret ubehagelig fornemmelse, men det gælder om at acceptere trækningerne, og “blive gode venner med dem”.

På et tidspunkt indtræder den såkaldte dykker refleks, når man har holdt vejret et stykke tid, den ved jeg ikke så meget om endnu.

Når jeg holder vejret under vandet, mærker jeg på et tidspunkt præcis den følelse jeg får i maven, i det øjeblik et angst anfald starter. Det er lidt svært at forklare hvordan det føles, men det er lidt en brusende fornemmelse, der spreder sig meget hurtigt, nærmest skyder, ud i kroppen, startende i maven.

Jeg fandt ud af at hvis en af de andre fridykkere coachede mig undervejs, kunne jeg hold mig under vandet betydeligt længere tid.

“Coachen” siger bare stille og roligt, om jeg ligger fint afslappet, eller om jeg f.eks. kan slappe mere af i nakken osv. Fortæller mig at jeg har masser af ilt til rådighed, og sådan nogle ting.

Jeg fik flere ting ud af denne oplevelse:

  1. Jeg blev mere bevidst om at der er en ret tydelig kobling mellem et angstanfald og det at holde vejret under vand.
  2. Coaching hjælper mig til at slappe mere af, mine tanker flyver ikke så voldsomt, når nogen fastholder mig i at alt er OK.
  3. Jeg KAN faktisk holde vejret i 2 minutter, og når jeg kan med coaching, kan jeg også selv, så skal jeg bare få det til at virke selv.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp