Evernote er genial til dit angst arbejde!

Jeg synes det er vigtigt at holde en vis struktur, når jeg arbejder med min angst.

Jeg bruger Evernote til at holde styr på stort set alt efterhånden, og derfor er det også naturligt at bruge den som til værktøj angst arbejdet.

Hvis du ikke kender Evernote, er det kort fortalt en online notesbog, faktisk er det mange notesbøger i én, og du kan få den til både PC, Mac og til din smartphone, som alle er synkroniserede med hinanden.

Sådan gør du

Du laver en notesbog til hvert specifikke angst projekt, f.eks. notesbogen “Nå 3. sal på job”, eller hvad det nu kan være.

Inde i den notesbog opretter du så noter som du navngiver med dato, og skriver hvad du opnåede dén dag, og måske lidt uddybende noter om hvordan det gik.

Brug evt. Notesbogen som en slags dagbog, du kan gå tilbage og kigge i og forhåbentlig se hvor store fremskridt du har gjort. Det giver samtidig noget at skrive tingene ned, når du skal skrive det ned, bliver du nød til at “filtre dine tanker ud” for at kunne gøre det forståeligt, det betyder også at du får det dybere ind i din bevidsthed, eller på rygraden om du vil.

Sidst men ikke mindst, lærer du sig selv et mønster, som virker for dig, og du lagrer nogle erfaringer som du kan bruge fremover igen og igen.

Du kan også bruge Evernote til at planlægge dit angst arbejde.

Inde i “Nå 3. sal på job” notesbogen, opretter du først noten:

“Planlæg: Nå 3. sal på job – 20 min. – Mig” – Nå 3. sal på job er projektet, 20 min. er hvor lang tid du regner med det tager at planlægge projektet, og mig, er fordi det kun er dig der er involveret i planlægningen

eller

“Planlæg: Nå 3. sal på job – 20 min. – Mig + terapeut” det samme som ovenstående, men her planlægger du bare sammen med din angst terapeut/behandler i stedet for kun at at gøre det selv.

Nu skriver du så ind i din kalender, eller i dit To Do system, hvornår du vil planlægge projektet.

Hvis du ikke kender til To Do systemer, kan du læse en rigtig god artikel om det her En god To Do liste er guld værd!

Planlæg angst projektet

Når du planlægger projektet, brækker du det ned i passende steps.

Min egen erfaring, og det er garanteret helt forskelligt fra person til person, men jeg kan bedst lide at bevæge mig lige ud over min comfort zone, og så flytte mig tilbage hvor jeg er helt tryg.

Lad os sige at jeg er vant til at bevæge mig på 1. sal.

Mit næste step kunne så hedde 2. sal, det kunne også hedde 3 trin mod anden sal, det kommer an på temperament og sådan noget, men så ville jeg tage musik i ørerne og begynde at gå mod 2. sal, når jeg oplevede angst ville jeg stoppe få sekunder, og gå ned på 1. sal igen.

Her ville jeg lige løsne op i kroppen og lave lidt vejtræknings øvelser, og så ville jeg gå op igen, efter samme fremgangsmåde.

Jeg kan sagtens gå op og ned 10-15 gange for at jeg er tilfreds

…og jeg har lært at ignorere andre mennesker omkring mig, næsten da, men det er et arbejde der skal gøres, og så må folk altså tænke hvad de vil, eller spørge, så tager jeg gerne en sludder med dem om det. Det er dog aldrig sket at nogen har spurgt.

Opret alle steps som noter der hedder de datoer du vil udføre arbejdet på.

Skriv det ind i din kalender, eller i dit To do system som ‘Angst arbejde’, når du så når til datoen har du info på det enkelte step ovre i Evernote, og her kan du skrive noter osv.

Tilpas din plan

Fra starten har du jo lagt en plan for hvordan denne nød skal knækkes, og når du er færdig med angst arbejdet den pågældende dag, opdaterer du lige i Evernote, måske kom du ikke så langt som du havde planlagt, det sker og det er ok, uanset hvad andre siger til dig! Måske kom du længere. Det vigtigste er at du har gjort dit bedste, og oplevet at komme ud af din comfort zone, på en kontrolleret måde, så det er dig der står ved roret, og ikke din angst!

Jeg forslår at du:

  1. Henter Evernote med det samme her
  2. Tager denne angst test, hvis du ikke allerede har styr på hvilken type angst du har
  3. Finder et angst projekt du vil arbejde med
  4. Planlægger projektet, opretter steps og lægger dem i din kalender, eller hvad du nu bruger
  5. Går i gang med at arbejde på projektet hurtigst muligt
  6. Læser artiklen om Effektive To do lister, og ser om det ikke også er noget for dig.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp