Højdeskræk – Viden er magt

hoejdeskraek-intro-billede

Hvad er højdeskræk?

Højdeskræk er det man kalder en fobi, men som fobi adskiller højdeskræk sig lidt fra andre fobier, fordi de fleste mennesker (og dyr) faktisk har en eller anden form for højdeskræk.

Det giver næsten sig selv at højdeskræk betyder at man er bange for at være højt oppe. Det er bare meget forskelligt, hvornår forskellige mennesker, synes de er “Højt oppe”, og der er også stor forskel på hvordan folk har det med at være højt oppe.

  • Nogle mennesker nyder at være rigtig højt oppe, så de kan nyde udsigten.
  • Nogle elsker at være højt oppe, og lidt i fare, fordi de får et adrenalin kick ud af det.
  • Nogle kan ikke stå op på en trappestige uden at blive svimmel, bogstaveligt talt.
  • Nogle kan gå op i de højeste bygninger uden problemer, men bryder sig ikke om at kravle op af en høj stige.
  • Nogle oplever højdeskræk i visse situationer, men går op hvor de vil op alligevel.
  • Nogle er så lammede af højdeskræk, at de ikke kan gennemføre ting, hvis de skal op på f.eks. 1. sal i en bygning.

Som du kan se, er der rigtig mange forskellige typer og grader af højdeskræk, og der er stor forskel på, hvad det betyder for den “ramte”, i det daglige.

Hvordan føles det?

Det er forskelligt hvordan man oplever højdeskræk, de mildeste tegn er nok:

  • Svedige håndflader, og general sved tendens
  • Hjertebanken
  • Svimmelhed
  • Hurtig vejtrækning

Når det bliver mere alvorligt kan det f.eks. give følgende symptomer:

  • Voldsom trang til at komme længere ned
  • Trang til at gå i knæ, eller lægge sig ned
  • Lammelse
  • Panik
  • Dødstanker
  • Kroppen “Stivner”, musklerne spænder voldsomt op
  • Følelsen af at miste kontrollen
  • Hyperventilering, hurtig vejrtrækning i øverste del at lungerne.

Du kan evt. tage den officielle angst test online lige her, den er ikke perfekt, men den giver en god indikation, og det er også den din læge ofte vil bruge som udgangspunkt for en snak.

Du kan også læse mere om angstsymptomer her >>

Læs en artikel hvor 5 åndedrætseksperter svare på spørgsmål om vejrtrækning her >>

Hvorfor får man højdeskræk?

Man har tidligere troet at højdeskræk skyldes en grim oplevelse med højder, man tidligere har oplevet. Det er også det man kalder et traume, og det ligger til grund for mange andre fobier.

Lige præcis højdeskræk, har man forsket sig frem til nærmere skyldes instinkt, end det skyldes traume. Selvfølgelig kan en grim oplevelse hvor man f.eks. er ved at falde ned fra en høj stige, eller hvis loftet man står på braser sammen, give højdeskræk, hvis oplevelsen ikke behandles rigtigt. Men det er mere sandsynligt at sådan en oplevelse, forværrer det instinktet allerede “ved”, nemlig at det er farligt at være højt oppe.

Rent logisk, ved vi mennesker jo godt, at vores bygninger, broer, stiger osv. er bygget til at vi skal være oppe i højderne, og det kan ting for det meste sagtens holde til. Vores instinkter er bare ikke altid modtagelige overfor rationel logik, og derfor kan højdeskræk virke overdrevet, hos nogle mennesker.

Man har lavet et forsøg, hvor menneskebørn og dyr har skullet krydse en glas plade, og det har ingen af dem villet, heller ikke engang da man placerede deres kaldende mødre på den anden side af glasset. Det er bare ikke naturligt at bevæge sig ud på glas!

Derfor er det også efter min mening, helt hen i vejret at arkitekter bygger det ene, super flotte byggeri efter det andet …i glas?!?

Det er normalt, at mennesker får en dårligere balance, jo højere man kommer op.

Hvem får højdeskræk og hvor mange har det?

De fleste mennesker, har højdeskræk i en eller anden form og grad, netop fordi det i en vis grad, handler om instinkt.

Der er flest kvinder der har så meget højdeskræk, at de finder det nødvendigt, at søge behandling til det.

Højdeskræk og angst i det hele taget, er på ingen måde, rart for nogen. Det er meget ubehageligt, ikke at være i kontrol. Normen i vores samfund, er at det er mere OK for kvinder at have synlige svagheder, end det er for mænd, og det er måske derfor, at det kan se ud som om, der er flest kvinder der lider af højdeskræk.

I virkeligheden er det slet ikke sikkert at normen er sådan, men det er den opfattelse jeg selv har af samfundet, og den tror jeg, jeg deler med mange andre mænd.

Skal du søge behandling for din højdeskræk?

Generer det dig?

Hvis svaret er nej, er der ingen grund til at bruge tid og penge, på behandling af din fobi. I virkeligheden er det nok slet ikke en fobi du har så.

Du kan prøve at tage vores online angst test her >> og se om du viser tegn på angst.

Er svaret ja, det generer mig faktisk, så skal du da få noget hjælp til det, der er ikke noget flovt i det, det er nærmere fjollet, at undgå oplevelser pga. misforstået stolthed eller angst for hvad behandlingen indebærer, hvad andre tænker om dig osv.

Har du et problem, så gør noget ved det!

Sådan griber du det an, når du vil have behandling

  1. Find ud af om du har behandlingskrævende højdeskræk, og accepter svaret!
    Det er ikke altid let at acceptere at man har en svaghed, men styrken i at erkende det, og arbejde med det, modvirker og overskygger fuldstændig svagheden.
    Tag vores online test her, og find ud af om du har angst.
  2. Find den rigtige behandler for dig.
    Hvad der er rigtigt for den ene, er ikke nødvendigvis det rigtige, for den anden, vi er alle individuelle individer.
    For nogen må behandlingen ikke være alternativ, for andre virker det bedst med en holistisk, eller spirituel tilgang til at få bugt med højdeskræk.
  3. Kom i gang!
    Det er din handling der løser problemet, ingen kan gøre arbejdet for dig, du er selv nød til at lægge kræfter i, og bruge de værktøjer du får!
    Måske er nogle behandlingsformer lidt anderledes, f.eks. kan hypnose godt fjerne din højdeskræk, uden at du selv behøver gøre ret meget andet, end at teste om det stadig er der.
  4. Bliv ved – bliv ved – bliv ved
    Giv aldrig nogensinde op!
  5. Vedligehold
    Det kan f.eks. foregå ved at blive ved med at søge højder. Meditation, visualisering, vedligeholdende og forebyggende behandling og terapi.

Hvilke slags behandling virker godt på højdeskræk?

Kognitiv adfærdsterapi
Den mest almindelige, og meget effektive, behandlingsform er kognitiv adfærdsterapi.

Den bygger på at undersøge hvad der sker, i din krop og i dine tanker, når du får højdeskræk, herefter tænker du dig frem til til hvad du kunne gøre, tænke osv i stedet for, og så prøver du højden af igen, registrerer og ændre, osv. osv.

Jeg har selv god erfaring med kognitiv terapi, også i forhold til højdeskræk.

Hypnose
Hypnose er meget effektiv i forhold til behandling af højdeskræk, og meget andet.

Kort fortalt, handler det om at tale til underbevidstheden. Hypnose kombineres ofte med NLP terapi.

Jeg har selv god erfaring med hypnose, kombineret med NLP, et er en meget behagelig terapi form, og meget effektiv.

Tankefelt terapi
Man fokuserer på ubehaget i kroppen, samtid med at man banker let på nogle bestemte meridian punkter.

Denne terapiform skulle efter sigende være ret effektiv.

Funktionel åndedrætstræning

Jeg har selv ret gode erfaringer med funktionel åndedrætstræning, som er udviklet af Aske Rask, som er åndedrætsekspert og coach, han har udviklet teknikken, hvis man kan kalde det det, ud fra personlige erfaringer via f.eks. kampsport. Hele hans ide er evidens baseret, der er ikke noget hokus pokus i det, Aske ved en masse om nervesystemet, hvordan det fungerer og hvordan vi påvirker det.
Læs mere om funktionel åndedrætstræning her  >>



2 thoughts on “Højdeskræk – Viden er magt”

  1. Susanne Lynderup siger:

    Hej Sonny. Hvilken relevant, inspirerende og læsevenlig hjemmeside du har lavet! Fedt at du deler dine erfaringer, til gavn og større forståelse. Respekt!
    Jeg er sygeplejerske og hypnoterapeut og behandlinger bla klienter med angst. Jeg vil henvise dem til din hjemmeside, og jeg vil dele dine erfaringer på min FB profil. Keep doing the good work😊 Mange hilsner Susanne Lynderup

    1. M-Admin siger:

      Hej Susanne

      Tusind tak for det, det sætter jeg stor pris på! :)

      Mange hilsner
      Sonny

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp