Kampsport – 9 ting Ving Tsun har lært mig om selvudvikling

9 ting Ving Tsun har lært mig om selvudvikling og angst

Denne artikel om Kampsporten Ving Tsun er nok den sværeste, jeg har skrevet til dato.

Det skyldes, at historien her har rødder helt tilbage, til jeg var en lille dreng og slugte kung fu film råt. Historien handler både om en usikker opvækst med mange flytninger, voldelige mennesker, usikkerhed, angst, alkohol- og stof misbrug, kriminalitet, manglende selvtillid og selvværd og meget andet.

Der blev slået skår i mit selvbillede hele vejen op gennem min opvækst, det var der mange forskellige grunde til. Det er min påstand, at når et menneskes selvbillede, bliver slået i stykker, skal det sættes sammen igen og bygges anderledes op.

Omkring 7. klasse slap jeg tøjlerne og fandt modet til at give lidt igen mod alt uretfærdigheden. Det kom mest til udtryk i skolen og jeg gjorde mit bedste for at virke sej og farlig, det virkede ikke rigtig, for jeg troede ikke selv på det, jeg troede til gengæld på det, når en lille stemme fortalte mig, at jeg var svag og ubetydelig.

Ving Tsun og angstGennem min opvækst havde jeg fået en overbevisning om, at det gjaldt om at være farlig nok til, at folk ikke turde trodse dig og det søgte jeg. Jeg kunne godt mærke, at jeg var ret dårlig til det, jeg var sgu ikke særlig farlig, men så fandt jeg alkohol, eller, jeg havde hele tiden vidst hvor det var, jeg brød mig bare ikke om det, før jeg selv fandt ud af, hvad det kunne gøre.

Det kunne nemlig fjerne min frygt. Det meste af det i hvert fald, for når vi nu er helt ærlige her, så var jeg mere til at true end til at slås. Jeg blev dog bedre og bedre til at være “sindsyg” og jeg endte med at gøre sindsyge ting.

En god portion af min sindsyge side, kom fra én bestemt situation, er jeg ret sikker på. Den foregik i mit hjem og jeg var omkring 16 år. Jeg blev truet på livet og med personens historie, kunne jeg ikke rigtig finde nogen grund til ikke at tro på alvoren. Få dage inden havde han bedt mig skaffe et ham et oversavet jagtgevær. Det kunne jeg heldigvis ikke.

Men den her nat frøs jeg til is, jeg kunne ikke røre mig, jeg tænkte på flugtveje, men jeg turde ikke flygte, jeg var låst. Det gad jeg ikke rigtig prøve igen.

Efter alkohol kom stofferne og de kom til at fylde ret meget. Jeg gjorde hele tiden åndsvage ting og når jeg så blev ædru og narkoen dampede af, var jeg endnu mere bange end før.

Ond cirkel – GO!

Bla bla bla bla bla – Jeg vil ikke kede dig med en masse røver historier, selvom mange af dem faktisk er ret sjove… men i stedet springer jeg til, da jeg brækkede hjernen helt og angsten gik helt amok og jeg stoppede med at indtage alle former for alkohol, narko og medicin, selv hovedpinepiller.

Hej virkelighed, kæwer du er grim!

Nå, men jeg skulle jo have samlet mig selv op og i gennem en shit load af angstbehandling. Jeg var aldrig kommet igennem det uden kæmpe støtte fra min kæreste og min familie, men i sidste ende er vi alle sammen alene og ingen kan tage skridtene for dig.

Jeg var sindsygt paranoid og jeg følte mig forsvarsløs. Her viste det sig, at Kampkunsten Ving Tsun skulle blive helt vildt vigtig for mig.

Jeg har lavet en lille video, hvor du kan se lidt af, hvordan min træning foregår

https://www.youtube.com/watch?v=WJAmQmdhlDA

Mit møde med Ving Tsun

For lige at undgå noget forvirring, så hed det Wing tsun da jeg startede, men vi træner en anden gren af Ving Tsun nu, derfor støder du på begge stavemåder i historien.

Min niece havde på et tidspunkt en kæreste, Danni, han trænede Wing Tsun. Det havde jeg hørt om, som et meget effektivt selvforsvars system og jeg var meget interesseret i at prøve det af.

Angsten gjorde, at jeg ikke følte, jeg kunne deltage i træning sammen med andre. Det havde min hjerne alle mulige grunde til:

  • Jeg skulle være i et lokale sammen med andre
  • Jeg kunne risikere at blive slået
  • Der kunne være blod
  • Jeg kunne blive forpustet
  • Jeg kunne blive slået bevidstløs
  • Jeg kunne dø
    osv. osv. osv.

Jeg snakkede med Danni om at træne lidt med ham, inden jeg tog med til træning, men det blev, som så mange andre planer i den retning, ikke til noget som helst.

Jeg læste på nettet …i årevis… og på et tidspunkt i 2003, tror jeg, tog jeg mig sammen og ringede til Sifu Morten Ibsen, han stod på websitet for Wing Tsun Århus. Jeg sludrede lidt med ham om min bekymringer i forhold til angst og han sagde, at han synes, jeg skulle prøve at tage til en prøvetræning.

Jeg allierede mig med en kammerat, som også godt ville se, hvad det var.

Vi mødte en ung gut på skolen hvor det skulle foregå, han så ud som om, han vidste, hvor han var på vej hen, så jeg spurgte ham, om han vidste, hvor vi kunne finde Wing Tsun træningen. Han fortalte, at det var lige op at trappen og ind i gymnastiksalen.

Den unge gut er i øvrigt Sifu idag.

Jeg var noget betænkelig ved trappen, det var på 1. eller 2. sal, men jeg fik angst med det samme. Vi kom op af trappen og mødte Kim, en af instruktørerne. Vi sagde, vi gerne ville kigge på og Kim fortalte os venligt, at det kunne desværre ikke lade sig gøre, så vi tog hjem igen …og sagde “øv” hele vejen…

Næste gang havde vi træningstøj med og prøvede, hvad det var. Jeg var solgt!

Min kammerat kom ikke til flere træninger, men jeg var stålsat på, at jeg ville det her!

Jeg husker, at jeg fra starten fortalte instruktørerne, at jeg havde angst. Til min store overraskelse, tog de det helt roligt …altså jeg mener… nogle af dem var både skaldede og alting?!?

Jeg havde det af helvede til, hver gang jeg kom op af møgtrappen og jeg satte mig for mig selv op af en ribbe og læste etiketten på min medbragte cola flaske. Jeg læste den igen og igen og igen. Nu aner jeg ikke, hvad der står på sådan en etikette og det gjorde jeg faktisk heller ikke dengang. Jeg kunne lige præcis distrahere mig selv fra, at angsten fik overtaget, men der var ikke hul igennem til at tage noget ind.

Dengang havde vi altid en opstilling i starten, hvor vi stod på række og geled. Jeg var svimmel og utilpas ved at stå der. Så startede træningen. Instruktøren delte os ind i grupper og satte os igang med en øvelse, vi fandt en makker og gik igang

Så fordampede angsten!

Det var det øjeblik, jeg ventede på til hver træning i lang tid.

Når vi så skulle til at sparre, kom angsten igen og blev jeg ramt, kunne jeg spekulere over det i dagevis. Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg har ringet til vagtlægen og sagt at jeg er blevet slået på halsen, eller på næsen.

Vagtlægen tog det som regel pænt og jeg fik lidt mere ro i sindet.

Og undskyld hele DK, jeg ved det koster mange penge at ringe til vagtlægen, men det er altså svært, at lade være når man tror, man risikerer at dø. Så kunne man argumentere for, at jeg burde lade være med at udsætte mig for ting, som fik mig til at ringe til vagtlægen uden reel grund (udover angst). Men det har været nødvendigt for mig at lære, at jeg ikke dør af at tage et slag eller to.

Jeg har gennem tiden fået mange slag og spark, jeg er kørt galt flere gange og en gang blevet efterladt for død. Måske derfor det har været nødvendigt for mig at få rettet min forståelse af min krop og hvad den kan, det har også været nødvendigt at få rettet min psyke ind på plads omkring vold. Både i forhold til at kunne forsvare mig og til at kunne bevare roen under pres og fare.

Gradueringer var vildt angstprovokerende, men jeg kom i gennem dem.

Faktisk var Wing Tsun træningen, det eneste jeg stort set altid kunne. Alt kørte op og ned, stressniveau, angstniveau, arbejde, socialt liv, sygemeldinger osv. men træningen blev et holdepunkt og jeg kunne mærke, at jeg næsten altid havde det bedre efter træning. Når jeg ikke havde det bedre efter træning, lærte jeg noget af det.

Mit fokus har altid været, at træningen skulle gøre mig bedre til kamp i virkeligheden og det mener jeg i høj grad Ving Tsun gør.

Mine trænere er super dedikerede og de arbejder hele tiden på at forstå og udøve hver en lille detalje i systemet lidt bedre end før.

Ving Tsun kort fortalt

Danish Ving Tsun FederationVing Tsun er Kung Fu og består af nogle former, hvor vi lærer alle bevægelser og der ligger en masse ideer gemt i dem, som man tænker over, mens man kører formerne.

Så er der en helt masse teknisk træning, man får ret hurtigt lært de forskellige bevægelser og resten af træningen handler så om at forstå systemet og hele tiden forfine forståelsen og udøvelsen af systemet. Det kræver mange, mange timer at få det ind på rygraden, hvor det hører hjemme.

Så er der sparringen og kampdelen hvor vi ser, om det vi har lært, kan bruges i virkeligheden – Helt virkeligt bliver det jo aldrig og vi er gode til at passe på hinanden, selvom der er smæk på til tider.

Det er selvfølgelig MEGET kort beskrevet, hvis du vil vide mere om Ving Tsun, vil jeg anbefale dig at smutte ned i nærmeste klub og få en prøvetime og en sludder med instruktørerne.

Du kan også se denne video med Sigung David Peterson

https://youtu.be/HMs9IY8MyLg

ENDELIG!

er vi kommet til de 9 ting, jeg har lært af Ving Tsun. Jeg ved ikke, om du kan finde det i alle former for kampsport, men hvis en anden kampsport tiltaler dig mere end Ving Tsun, så er det da det, du skal prøve af.

Følg med mig i de næste afsnit, hvor vi ser det hele lidt mere ovenfra.

Ving Tsun, selvudvikling og angst set ovenfra

Selvtillid

Når du træner dine evner til at kæmpe, styrker du din indre ro. Du bliver mindre bekymret for, at skulle havne i en truende situation og skulle du havne i en truende situation, vil du opleve, at jo bedre du føler dig rustet til fysisk kamp, jo mindre er dit fokus på netop fysisk kamp. Det er i hvert fald min oplevelse, det er som om, jeg har fået mere tid og jeg er blevet meget bedre til, at bevare roen.

Det øger også din selvtillid, at træne noget i længere tid og mærke hvordan du forbedrer dig hele tiden. Du viser dig selv, at du kan være vedholdende og det er sindsygt meget værd.

Kung Fu betyder i øvrigt noget i retning af ‘færdighed, opnået ved hårdt arbejde

Mentalt helbred

For mit eget vedkommende hvor både stress, angst, depression og aggresivitet har spillet en stor rolle i livet, oplever jeg, at Ving Tsun har været super godt for mit mentale helbred.

Den fordybelse jeg finder i træningen, har jeg ikke mødt andre steder. Når vi arbejder på, at forbedre de tekniske detaljer, opnår vi hvad man kan kalde en slags mindful kælen for detaljen, alle problemer forsvinder, når fokus kun er på øvelsen, du står med.

I sparring og kamp situationer bliver du stresset og det lærer du, at håndtere bedre og bedre. Den erfaring kan du tage med ud i resten af dit liv og forbedre din evne til, at bevare roen og overblikket i stressede situationer.

Kammeratskab

Selvom kampsort er en individuel sport, så træner du stadig med resten af holdet og alle har det samme fokus, at alle skal blive så gode som muligt, så vi støtter og guider hinanden på kryds og tværs.

Det var en stor ting at overvinde for mig, da jeg havde ret voldsom social angst, da jeg startede.

Jeg drak ikke alkohol i det første lange stykke tid, jeg trænede Ving Tsun, det gjorde det noget sværere, at deltage i de sociale arrangementer i klub regi, men jeg er glad for, at jeg gjorde det på den måde. Jeg lærte meget af, at se hvordan de andre opførte sig, selvom de var fulde.

I mine yngre dage drak jeg alt for meget, når jeg var til fester og i byen og det resulterede mange gange i konflikter i større eller mindre grad. Meget af det skyldtes min angst, jeg drak mig mod til og så skabte jeg ligesom selv de ting, jeg frygtede inde i hovedet og så havde vi balladen.

Det er sjældent, jeg går i byen, men når jeg gør, er det for det meste sammen med Ving Tsun gutterne.

For et års tid siden var jeg på vej i byen for at mødes med Ving Tsun drengene, det hedder de, også selvom flokken faktisk tæller et par piger. Jeg kommer gående ned af strøget i Aarhus, da det går op for for mig, at jeg har det fint med at gå her og jeg har ikke drukket alkohol.

Tidligere drak jeg altid en eller 2 øl, inden jeg skulle i byen. Det er fantastisk befriende at have fundet den ro. Det er selvfølgelig ikke kun Kampsporten, der har givet mig den fremgang, men det har været en kæmpe stor del af det.

Jeg er dybt taknemmelig for alle de mennesker, jeg har mødt gennem min Ving Tsun tid, samt det kammeratskab og det netværk der er skabt.

Ydmyghed og selverkendelse

Sifu-John-StavnsboJeg begyndte ret tidligt at tage privattimer hos Sifu John Stavnsbo, og jeg tog også jævnligt op og træne med i hans klub i Randers, udover træningen i Århus som også hørte under Sifu John.

Tanken bag privattimerne var at blive kampklar så hurtigt som muligt og undervisningen rykkede mig da også væsentligt hurtigere.

Jeg blev også klar over, hvor dårlig jeg i virkeligheden var til kamp. jeg havde jo en ide om, at jeg var bare lidt farlig “på gaden”. Det var jeg ikke!

Sifu John siger selv, at han ikke er særlig pædagogisk, men det passer nu ikke helt, hans no bullshit pædagogik passede fint til mig i hvert fald.

Du lærer, at der altid er mindst én, der er bedre end dig. Stærkere, større, bedre teknisk, har bedre overblik osv. osv. Du lærer også, at bare fordi en person har trænet kortere tid end dig, kan du stadig lære en masse af den person. sådan er det også i livet, lyt til din omverden og behandl andre mennesker med respekt. Det er igen med til at give dig en indre ro i stedet for at være en arrogant know it all, som træder på andre mennesker.

Passion til at ville overkomme angsten

Turene til Randers

Jeg fandt alle mulige omveje til Randers, fordi jeg havde angst for at køre på motorvejen. Det er ikke altid, at man bare kan eller skal se angsten i øjnene og trodse den, hvis du skulle være i tvivl. Jeg har i mange år følt det som et nederlag og det var faktisk først efter mit møde med Aske Rask, at jeg fandt ud af, at det faktisk er bedst at gøre tingene i det rette tempo, det skal ikke tvinges i gennem.

Seminarer

Sifu Morten IbsenDe fleste store Ving Tsun seminarer foregår i Odense, hvor Sifu Morten Ibsen er chef instruktør for Danish Ving Tsun Federation, eller DVTF som det hedder i daglig tale.

Vi får jævnligtbesøg af Sigung David Peterson, som er direkte elev af Wong Shun Leung, som var elev af Ip Man (Ham de populære film er lavet om).

Det betyder at vi er tæt på kilden her.

Så når David Peterson kommer til Danmark og holder seminar, vil man rigtig gerne deltage. Der kommer også mange andre spændende Ving Tsun udøvere fra hele verden og man møder dem man kender fra andre dele af Danmark også.

Det er ikke mere end et par år siden, at jeg deltog i mit første seminar. Det var super fedt, nok ekstra fedt, fordi det endelig lykkedes mig at komme over Vejle fjord broen og lillebæltsbroen næsten uden angst. Jeg var godt nok passager, men det var stadig et meget stort skridt for mig.

Jeg har siden deltaget i flere ting i Odense og jeg er blevet gradueret til 1. tekniker dér.

Det at deltage i seminarerne over flere dage betyder, at der også er en overnatning på hotel og lidt hygge med mad og øl om aftenen.

Alt sammen noget der har været lukket land for mig i mange år, så det hele betyder rigtig meget for mig.

Positiv overraskelse over mennesker

Gennem mit liv er jeg mange gange blevet vist, hvor nederdrægtig menneskeheden kan være.

Jeg havde nok ikke regnet med, at blive positivt overrasket over mennesker da jeg begyndte til kampsport, men det er på ingen måde hemmeligt, at jeg har angst. Jeg har siden starten været meget åben omkring det. Jeg er meget overrasket over hvor positivt og let man har taget imod mig.

Jeg har også mødt flere andre, der selv bøvler med angst eller lignende, når man selv er åben, opdager man tit, at man slet ikke er så mærkelig, som man gik og troede.

Giv det videre

Når man har oplevet så mange gode ting med noget, som jeg har med kampsporten, vil man selvfølgelig også gerne være med til at give det videre. Det er der jeg står nu, jeg er blevet 1. Tekniker, som det hedder, hvilket i bund og grund betyder, at man har nået instruktør niveau, så det er jeg igang med, at finde ud af hvad er for noget.

Formidling er vildt spændende og det stiller krav til, at du analyserer det du ved, sætter ord på det og finder de små justeringer, der kan gøre en forskel, for den du vil formidle til.

Overført til angst kan det bruges i den sammenhæng, at det bliver meget lettere, at identificere hvad der sker i kroppen, når man får et angstanfald.

Det lyder måske simpelt, men man er max presset under et angstanfald og det kan være virkelig svært at fange nogen som helst signaler.

Så at fange signalerne og sætte ord på dem kan bestemt forbedres gennem Ving Tsun træning og sikkert også mange andre former for kampsport.

Pas dig selv!

Ving Tsun - selvudvikling - Vær dig selvJeg har oplevet mange gange at blive “overhalet”, at andre er steget hurtigere i graderne end mig, er blevet instruktør før mig, får mere anderkendelse, eller bliver oplevet som “pissegod”. Dette er et område, der virkeligt kan rokke ved min opfattelse af mig selv.

Det handler om det populære udtryk FOMO – Fear Of Missing Out og jalousi. Jep I know, det er nasty stuff! og bestemt ikke noget jeg er stolt af, men når alt kommer til alt, er det noget de fleste af os støder ind i.

Det er helt åndsvagt, det ved jeg udemærket godt. Min træning handler om mig og hvordan jeg gør det, hvad jeg vil have ud af Ving Tsun osv. ikke om at jeg skal nå, gøre, eller være det samme som nogen som helst andre.

Men alle vil jo gerne være ‘the top dog’, ham de andre ser som værende god, det er klart og jeg tror et eller andet sted, det ligger i os alle sammen.

Det gælder mange steder i livet, du behøver ikke opnå en lige så fin karriere som din lillesøster, fordi din far har valgt at gøre karriere som revisor, behøver du jo ikke gøre det. Det er et ømt punkt for mig, som jeg så arbejder med igen og igen og igen, ligesom alt andet i træningen.

Jeg tror, det er en god ide at beslutte, hvad du vil bruge af tid på din træning og så vær tilfreds med det, du opnår. Det er ikke en god ide at sætte mål op om, hvad du vil nå, det er du ikke selv herre over, men det er du til gengæld over den indsats, du lægger i din træning.

Jeg har en bog på vej med posten, som jeg glæder mig til, den handler om metakognitiv terapi og jeg tror også den handler om det her, det er i hvert fald noget med at slippe for at gruble så meget over alting. Jeg skriver en anmeldelse af bogen når jeg har læst den…

Hvad så nu?

Nu skal jeg træne Ving Tsun!

Jeg leger jo med instruktør tilgangen til Ving Tsun og tiden vil vise hvor det bærer hen, jeg har nogle ideer, som kan bringes ind i Ving Tsun træningen, som jeg vil lege lidt med.

For det er, hvad Ving Tsun skal være for mig, en leg, det skal være sjovt og selvfølgelig effektivt.

Ving Tsun sjov gammel mand

 Vil du gerne prøve Ving Tsun?

Du er velkommen til at skrive til mig, så skal jeg gerne hjælpe dig med at finde nærmeste DVTF Ving Tsun klub.

 

2 thoughts on “Kampsport – 9 ting Ving Tsun har lært mig om selvudvikling”

  1. Frank Kristensen siger:

    Jeg vil gerne høre hvor den nærmeste klub ligger😊Jeg bor i Horsens

    1. M-Admin siger:

      Hej Frank

      Jeg sætter dig lige i forbindelse med min træningsmakker som bor i Horsens, mener han har lavet en lille træningsgruppe dernede og så vil det være en god ide at komme op til os i Århus så meget du kan :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp