Kontrolfreak? 4 tips til at slippe kontrollen

Kontrolfreak 1

Er du kontrolfreak? er det fedt? Nej vel… Det er ikke let at slippe kontrollen når man er nået kontrolfreak stadiet, jeg nævner lige nogle områder hvor jeg personligt er for kontrollerende, måske du kan genkende nogle af emnerne, ellers kan du bare lave din egen liste.

  • Opvaskemaskinen
    Der en min måde og mange forkerte måder at fylde opvaskemaskinen på. Det er simpelt hen for åndsvagt og enormt spild af energi at tænke på OG påpege når andre har fyldt i opvaskemaskinen og gjort det forkert.
  • Mine børns leg
    Jeg er meget opmærksom på mine børn og fortæller dem ofte hvad der kan gå galt, jeg forsøger at løse deres konflikter med det samme, ofte med bestemthed og vrede, fordi jeg vil bestemme at de skal være glade og gode til at lege sammen.
    Børnene lære ikke at løse deres egne konflikter, hvis jeg hele tiden er der og deres lege bliver begrænsede af at jeg hele tiden er der som fornuftig voksen.
  • I forhold til angst
    Jeg går til Funktionel åndedrætstræning for tiden, det er meget fysisk og det foregår sammen med træneren i situationer hvor han styrer presset. Jeg kan ikke give helt slip her, f.eks. gik vi ind i en elevator en dag, hvor jeg gik ud igen, fordi jeg ikke ville lade det være op til træneren hvor højt vi skulle op. Jeg fik ikke noget angstanfald, men jeg havde en forventning om at jeg KUNNE få angst, hvis jeg kom for højt op.
    Vi arbejder videre med det, bl.a. ved at jeg får bind for øjnene og skal igennem forskellige situationer jeg ikke kender på forhånd. Jeg blev dog nød til at insistere på at jeg ikke blev ført ind i en elevator mens jeg havde bind for øjnene.
  • Min hund
    Når jeg går tur med min hund, vil jeg gerne bestemme hvornår den skal have lov til at stoppe op og snuse, fordi det måske ikke lige passer mig at stoppe når han finder noget interessant.

Hvorfor bliver nogle af os kontrolfreaks?

Det kan der være mange grunde til.

Det kan være noget man “arver” hvis man er vant til at ens forældre har 100% styr på alt, tror man måske at det er hvad der forventes af en.

Det modsatte kan også gøre sig gældende. Hvis ens barndom har været præget af kaos og måske af at man aldrig kunne kontrollere noget fordi man var magtesløs, kan det sagtens udvikle sig til at man søger en overdreven kontrol med alt og alle, man bliver altså …kontrolfreak!

…og der kan være mange mange andre grunde, i virkeligheden er det faktisk ret ligemeget hvorfor du har udviklet til at være kontrolfreak, det der er vigtigt er hvad du gør nu, så prøv nogle af nedenstående tips, eller find på dine egne ud fra samme ide, det er ikke svært, du skal selvfølgelig bare starte stille og roligt. Er du meget hårdt ramt, som jeg selv er, vil jeg anbefale dig at få fat i en professionel der passer godt sammen med dig.

For mig ser det ud til at Funktionel åndedrætstræning med Aske Rask er helt rigtigt. Du kan læse mere om min oplevelser med Funktionel åndedrætstræning her…

De 4 tips til at slippe kontrollen:

  1. Fyld opvaskemaskinen “forkert”
    Accepter at der er flere måder at gøre tingene på og øv dig i at gøre tingene på en anden måde end du plejer, måske kan du endda spørge din kæreste, kone, mand, roomy hvordan han/hun plejer at gøre det og så gøre det lige sådan.
    Du slipper kontrollen og du viser en anden person at du respekterer ham/hende og hendes måde at gøre tingene på.
  2. Leg blindebuk med dine børn …eller nogen andre voksne
    Du lader dine børn guide dig rundt i huset med bind for øjnene. I har det sjovt sammen, du viser dine børn tillid, ved at du lader dem føre dig rundt og du overlader kontrollen til andre.
  3. Træk vejret
    Der er sindsygt meget at hente i at arbejde med din vejrtrækning, læs med her hvor 5 eksperter svarer på 5 spørgsmål om netop vejrtrækning. Det er rigtig godt at slippe kontrollen med alt andet og udelukkende koncentrere dig om din vejrtrækning, det kan du udvikle og bruge til at udvikle mere nærvær og at være tilstede i nuet. Du kan også læse om Pranayama her, som bl.a. er Yogaens åndedrætstræning.
  4. Lad din hund bestemme noget af turen.
    Vær opmærksom på din hund på gåturen og koncentrer dig om at holde en god vejrtrækning på turen, hvis hunden stopper og snuser, stopper du også, trækker vejret, slapper af i kroppen og lægger mærke til din hun og omgivelserne. Bliver den stående alt for længe skal du blidt få den med, starte med at tale til den og kalde på den.

Har du andre ideer der kan hjælpe en kontrolfreak til at lære at slippe kontrollen, skal du endelig bare skrive en kommentar og ellers håber jeg bare du får noget ud af blog indlægget her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp