Det skal du vide om panikangst

2 % af alle danskere har prøvet at have panikanfald. Nogle af dem udvikler det, der kaldes panikangst.

Heldigvis findes der effektive teknikker til at behandle panikangst. Har du mistanke, om at du har panikangst er det vigtigt, at du hurtigst muligt søger hjælp. Jo hurtigere du kommer igang med at udfordre angsten, jo lettere kan du slippe ud af angstens kløer. Få de vigtigste fakta og panikangst her og læs om, hvordan man behandler sygdomme.

Hvad er panikangst?

Panikanfald rammer typisk ud af det blå og overvælder en med en stærk følelse af frygt. Det kan fx ske i supermarkedet eller i bussen. Panikanfald er meget ubehagelige. Og det er helt naturligt at frygte at det sker igen. Nogle bliver så bange, at de begynder at de steder og situationer, hvor de fik panikanfaldet. Nogle bliver ramt så voldsomt, at de begynder at undgå, at de steder og situationer, hvor de fik panikanfaldet. Det giver en kort følelse af lettelse/ro, når man lader være med at gå i supermarkedet eller bussen. Men det gør samtidig, at man bekræfter sig selv i, at det er farligt at gå i supermarkedet eller køre i bus.

Rent praktisk kan det være enormt bøvlet at lide af panikangst. Det kan fx være svært at få hverdagen til at hænge sammen, hvis man ikke kan køre i bil eller gå i bestemte butikker. Svært at komme i skole etc. Det kan gribe meget ind i hverdagen og gøre mange ting besværlige.

Angsten begynder at styre ens liv. Angst kan blive næsten som et fysisk handicap, fordi man begynder at sætte alle mulige regler op for sig selv i et forsøg på at undgå angstanfald. Det bliver massivt begrænsende ift at kunne bevæge sig rundt i verden.

Tit sker det også, at angsten bliver stærkere og stærkere jo mere man undgår, det der skræmmer en. Til sidst kan det være sådan, at bare tanken om at skulle køre i tog eller skulle op i et højt hus kan udløse et panikanfald. Har du haft et anfald af angst i en bestemt butik, kan bare tanken om at skulle ind i den samme butik udløse angst, da kroppen husker det tidligere anfald. Måske banker din puls lidt ekstra, og det udløser angsten for et angstanfald – som i sig selv kan give et angstanfald.

Tegn på panikangst

Har du haft et anfald af angst i en bestemt butik, kan bare tanken om at skulle ind i den samme butik udløse angst, da kroppen husker det tidligere anfald. Måske banker din puls lidt ekstra, og det udløser angsten for et angstanfald – som i sig selv kan give et angstanfald.

  • Hjertebanken
  • Svimmelhed
  • Kvælningsfornemmelse,
  • Svært ved at trække vejret
  • Rysten
  • Uvirkelighedsfølelse (følelse af, at få benene slået væk under en, eller en tanke om at blive sindssyg)

Årsager til panikangst

Panikangst kommer som følge af et eller flere panikanfald – som kan opstå af flere grunde. Man ved ikke præcist, hvorfor nogle får panikanfald. Flere ting spiller. Men en årsag kan fx være, at du gennem længere tid har været for stresset og presset eller, at der er sket nogle svære ting i dit liv. Det kan fx være xyz. Læs mere om årsager til panikanfald i artiklen Alt du skal vide om panikanfald

Behandling af panikangst

Der findes effektive behandlingsmetoder til angst. Jo hurtigere du kommer i behandling, des bedre. Jo mere du begynder at lade dig styre af angsten, jo stærkere bliver dens greb typisk om dig.

Panikangst behandles typisk hos en psykolog. Et vigtig del af behandlingen er (lige så stille) at komme i gang med at gøre de ting, der gør dig bange. Det kalder man også for eksponering. At man lige så stiller begynder at udsætte sig selv for det, der vækker angsten. Lige så stille begynder at udfordre angsten, så den holder op med at styre dit liv.

Psykologen hjælper dig med at lave en plan for, hvordan du lige så stille kan komme i gang med at udfordre dine forestillinger. Har alle mulige forestillinger, om hvad der vil ske i de situationer, der fremkalder angsten (at man vil komme til at kaste op, at man vil besvime etc.) Men når man gør det, så viser det sig, at disse forestillinger typisk ikke holder stik. Man kaster ikke op. Man besvimer ikke. Jo flere gange man konstaterer, at ens forestillinger ikke holder stik, jo mere mister de deres magt over en.

Eksempelvis: Handler angsten eksempelvis om at køre i tog. Så taler du med psykologen om det. Og laver måske en aftale, at du sammen med en forælder/ven skal gå ned og se på togene. Næste skridt kan være at køre en lille tur sammen med en forælder/ven. Til sidst køre en tur alene. På den måde vinder man lige så stille over angsten ved at begynde at gøre det, man tidligere undgik af frygt.

Hvad kan jeg gøre nu?

Har du mistanke om, at du har panikangst, er det vigtigt, at du hurtigst muligt søger hjælp. Jo tidligere du får hjælp, jo lettere er det at slippe ud af angstens kløer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar. Brug formularen til at få professionel hjælp