Jeg havde nok i virkeligheden angst som barn. Jeg havde en ‘lidt speciel’ opvækst, så min signaler druknede nok lidt i forvirringen og så var det nok heller ikke så kendt et problem dengang.
Jeg ser nogle ting i et af mine børn, som minder mig lidt om mig selv da jeg var barn. Man kan nok ikke kalde det angst på den måde for det er ikke noget der som sådan griber ind i hverdagen.
Jeg ønsker dog for ham, at han kan være fri til at gøre det han gerne vil, når han vil og det er derfor jeg har valgt at læse ‘hjælp dit ængstelige barn’.
Hvorfor er bogen interessant
Bogen er interessant, fordi den giver mulighed for at arbejde med angst og ængstelighed selv, hjemme i familien. Det er efter min mening ikke alle ængstelige børn der har brug for professionel behandling og der er desuden også lang ventetid hos de fleste som kan behandle angst hos børn
Man skal selvfølgelig passe på med at gøre sine børn syge, fordi man selv er det, men fakta er at angst faktisk er arveligt i et eller andet omfang, der er selvfølgelig mange andre faktorer der spiller ind, men det genetiske aspekt findes. Derfor tænker jeg, at når jeg nu kan se nogle svage tegn, tager vi det i opløbet, så ved han også lidt om hvad det er, skulle han møde mere alvorlig angst senere hen …måske… ingen af os kender jo fremtiden, så jeg handler efter hvad jeg selv tror på er det bedste for mit barn.
‘Hjælp dit ængstelige barn’ er bygget op så der er noget læsestof den voksne skal sætte sig ind i og i slutningen af hvert kapitel er der så en række opgaver som skal løses i fællesskab med barnet.
Bogen er bygget op omkring Cool Kids metoden. Cool kids metoden er designet direkte til børn, unge og deres forældre. Metoden baserer sig på en kognitiv tilgang til angst behandling
Cool Kids er et videnskabeligt baseret behandlingsprogram, der er udviklet på Macquari University i Australien. På engelsk hedder programmet: Cool Kids Anxiety Program*. Se: http://centreforemotionalhealth.com.au/pages/cool-kids-program.aspx (engelsk)
Cool kids metoden er videnskabeligt velfunderet og der er evidens for at det har en gavnlig virkning på 80% af de børn og og unge der deltager i programmerne, her taler vi om egentlige behandlingsforløb.
Her skal vi lige huske de sidste 20%, dem skal der også være hjælp til og der er da heldigvis og mange andre måder at behandle angst hos børn på.
Der er et helt kapitel om angstbehandling af børn i denne grundige guide – læs den her >>
Du kan læse mere om den engelske version her (Det er udviklet på Macquari University i Australien)
Hjælp dit ængstelige barn anbefales desuden af angstforeningen.
Sådan kom vi i gang
Jeg må indrømme, at det tog sin tid at komme i gang med ‘Hjælp dit ængstelige barn’. Ikke det at komme i gang med at læse den, men der kommer ret hurtigt ting du skal tage stilling til og det skal jo lige vendes forældrene i mellem. Det er ikke helt let at finde tid til i en travl hverdag, det er svært nok at finde tid selv, det er endnu sværere når kæresten/konen/manden også skal være en del af det.
Den indledende snak var ret svær synes jeg. Jeg tror min usikkerhed kunne mærkes, for det gik ærlig talt ikke særlig godt.
Næste gang gik det meget bedre og det gav anledning til at vi også kom lidt ind på min angst, vi havde en hyggelig snak og jeg tror det gør det lettere for ham, at han ved at jeg, hans store stærke kampsportstrænende far også oplever at skulle overvinde ting, som er helt almindelige for andre.
Jeg er begyndt at tage ham med på en gå tur med hunden, når vi snakker om de her ting, jeg synes det virker godt, det er ligesom mere roligt og hyggeligt.
Vi skulle lave en liste over de ting som min søn godt kunne tænke sig at kunne, uden at skulle bekymre sig over det, eller helt undgå det. Det havde han ret svært ved at sætte ord på, så det endte med at jeg hjalp ham lidt på vej.
Der er tale om ting som nok er svære for de fleste børn, på et eller andet tidspunkt i deres liv. Måske står vi bare med en udfordring fordi vi har været for hjælpsomme og undgået at lade ham gøre en masse ting selv, jeg ved ikke om det er tilfældet, men nu arbejder vi i hvert fald hen imod at gøre ham mere sikker på sig selv og hjælpe ham til et hensigtsmæssigt tankemønster, når han møder situationer han synes er svære.
Hvad er næste skridt
Næste skridt er at vi skal have lavet en liste med situationer som min søn gerne vil have lettere ved. Vi har fundet tingene, nu skal vi have lavet en visuel liste.
(Fortsættes…)