Wim Hof Metoden og angst

Wim Hof metoden og angst

Nu er det jo sådan at stort set alt hvad jeg gør har et eller andet med angst at gøre og det er det fordi angsten er en livsledsager, som jeg lige så godt kan blive så gode venner som muligt, og sådan var det også med Wim Hof metoden, men tingene alligevel ændret sig lidt.

Wim Hof metoden er angstprovokerende

Wim Hof Isbad og angst

Wim hof metoden består af flere elementer, som alle er angstprovokerende. I hvert fald for mig.

De tre elementer er:

  • Åndedræt/vejrhold
  • Engagement
  • Kulde

Åndedræt og vejrhold

Jeg har jo leget en del med åndedræt og vejrhold tidligere, både i forbindelse med fridykning, meditation og angsthåndtering, men jeg har aldrig leget med hyperventilering, det er præcis det modsatte af hvad jeg altid har fået at vide er den gode løsning for mig. Jeg har altid lært at en langsomt og rolig vejrtrækning holder mig rolig og hjælper mig med at holde styr på mig selv og på angsten.

Derfor er hyperventilering er angstprovokerende for mig!

Engagement

Engagement handler om fysiske øvelser og/eller yoga øvelser. Der er et twist, nemlig åndedrættet og ja du gættede det, det handler også om hyperventilering i forskellig grad.

Kombinationen af at hyperventilere, holde vejret og lave fysiske øvelser er angstprovokerende for mig!

Kulde

Wim Hof siger at ‘kulden er din træner’.

Han siger også at ‘at føle er at forstå’.

Jeg forstår det ikke helt endnu, men jeg bliver hele tiden klogere, og det er en ret spændende proces.

Jeg har i årevis været ret imponeret over vinterbadere og for nogle år siden kørte der flere koldtvands challenges. Der var f.eks. hop i havet inden en bestemt periode, ellers skylder du en middag og ice bucket challenge hvor man fik en spand is hældt ned over sig. Dem der gjorde det imponerede mig også. Jeg kunne også mærke angsten for selv at skulle gøre det. For at være ærlig turde jeg simpelthen ikke nogen af delene på daværende tidspunkt.

Kulden er angstprovokerende for mig!

Så lidt ligesom fridykning, er Wim Hof metoden en måde for mig at møde angsten på, men det er mig der bestemmer hvor langt jeg vil gå ind i det møde, og hvornår det slutter.

Jeg kan godt lide at tænke på de 3 cirkler jeg blev introduceret til for mange år siden.

Grøn gul og rød zone i forhold til angst og Wim Hof metoden

Derfor tager jeg også instruktioner som et forslag. Det kan godt være instruktionerne siger 30-40 åndedrag, men hvis jeg ikke bryder mig om det, starter jeg måske med 10 og spå bygger jeg stille og roligt op derfra.

Isbadene har jeg ladet op til i megt lang tid. Jeg startede i sin tid med 15 sekunder koldt brusebad efter det almindelige varme bad og byggede op derfra.

Heldigvis siger Wim Hof også at ‘Feeling is understanding’ – det du mærker skal du lære af.

Han siger også at hans metode ikke er macho bullshit, det handler om at være god ved sig selv, at behandle sig selv godt og ikke være alt for hård, man skal kunne følge med til det.

Jeg har læst Wim Hof’s bøger og det er jo helt vildt hvad hans metode kan gøre af fantastiske ting for krop og sind. Jeg må indrømme, at jeg ikke er i stand til at vurdere om evidensen er valid, så jeg begrænser mig til at jeg tror på at det kan nogle vilde ting.

For mig er udfordringen ved at gøre noget svært og gøre det hver dag, det der vægter tungest og Wim Hof metoden er genial til det.

0 0 votes
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Menda er drevet af almindelige mennesker. Vores råd og artikler kan ikke sidestilles med professionel rådgivning. Vi fralægger os ethvert ansvar.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x